Twinkle | Digital Commerce

Yahoo brengt widgets van webwinkels op televisie

2017-05-27
170130
  • [nieuws]
  • 1:13

Yahoo brengt binnenkort interactieve tv-widgets op de buis van online-retailers als Amazon, Blockbuster en Due Maternity. Het is de opmaat naar de verkoop van fysieke producten via de afstandsbediening.

Bij de lancering van de widgets, naar verwachting later deze maand, kunnen klanten alleen downloads aanschaffen. In de beginfase zullen de widgets dan ook vooral als promotiemiddel worden ingezet.

Sony, Samsung, LG en Vizio
Voor de interactieve televisiediensten sloot Yahoo eerder dit jaar deals met televisieproducenten Sony, Samsung, LG en Vizio. Zij installeren voortaan speciale microchips in hun nieuwe televisies. Amerikanen die zo'n toestel en een digitale of satellietverbinding hebben, kunnen zelf bepalen welke widgets ze willen zien tijdens het televisie kijken.

Patrick Barry, die leiding geeft aan Yahoo Connected TV, zegt tegen Clickz.com dat de interface voor kijkers lijkt op het applicatiemenu van een smartphone.

Percentage
Adverteerders als Amazon, Blockbuster en Due Maternity leveren zelf widgets aan bij Yahoo, dat de inzendingen bekijkt en vervolgens ontsluit via de tv's van de participerende fabrikanten. Mochten de adverteerders straks producten gaan verkopen via de widgets, dan krijgen zowel Yahoo als de fabrikanten een percentage van de omzet.

TiVo
TiVo biedt adverteerders al enkele jaren de mogelijkheid tot interactie met televisiekijkers. In de zomer van vorig jaar sloot de fabrikant van digitale televisierecorders een deal met Amazon over een product purchase optie. Eind 2008 haalde TiVo opnieuw het nieuws, toen het mogelijk werd pizza's te bestellen via de afstandsbediening.