Twinkle | Digital Commerce

Journalist wordt webwinkelier - deel 4

2017-05-27
  • 3:52

Bart Nagel, al enkele jaren als freelance journalist aan Twinkle verbonden, springt in het diepe. Hij wordt webwinkelier. Hij gaat online leren tassen verkopen vanuit zijn boerenhuis op het Canadese platteland. Zijn markt wordt Noord-Amerika. In Twinkle doet hij zowel in het blad als op de website verslag van zijn vorderingen. In deze vierde aflevering gaat Bart op zoek naar nieuwe leveranciers.

Tekst: Bart Nagel

Lerentassies.com is een opmerkelijk relaas aan het worden. In deel 1 somde ik luchtig op hoe eenvoudig het hele proces van het opstaren van een webwinkel aanvoelde. Dat is nu wel even anders. Want wat is er aan de hand? Mijn tassenleverancier komt maar niet op de proppen met een catalogus. Geen catalogus betekent geen beeldmateriaal. En geen beeldmateriaal betekent simpelweg geen uitgangspunt om aan een site te beginnen.

De aantekeningen erbij
Deze rubriek over het opstarten van een webshop in Canada heeft nu wel lang genoeg zonder webshop gezeten. Ik moet en zal vooruit! Dus noodgedwongen ben ik nu op zoek naar nieuwe leveranciers van leren tassen die me op basis van dropshipping van assortiment kunnen voorzien. Dat is gevoelsmatig een flinke stap. Want ik weet natuurlijk niet veel van leren tassen. Waar vind je dropshippers van fatsoenlijk spul? Gelukkig had ik nog wat aantekeningen liggen van een seminar waar ik een jaar geleden eens aan deelnam. Het werd gegeven door Storesonline, een leverancier van online-webshopomgevingen; daar werd ons geleerd hoe je een webshop van assortiment voorziet.

De aantekeningen ogen angstaanjagend simpel. Het stappenplan ziet er als volgt uit:

Stap 1. Zoek leveranciers. Gebruik daar-voor websites als Alibaba.com en Doba.com.

Stap 2. Selecteer minimaal vijf leveranciers waar je op het eerste oog een goed gevoel bij hebt.

Stap 3. Stuur hen een e-mail met twee cruciale vragen: Wat zijn je groothandels-prijzen? Dropship je je producten?

Jeukende bedrijfsnamen
Tja, dan ga ik maar eens met dat stappenplan aan de slag. Op Alibaba.com wemelt het van de aanbieders. Ook leerfabrikanten en -distributeurs. In de VS tel ik er vlotjes 70 en in Canada nog eens 14. Laat ik er maar eens doorheen lopen. Ik zie allerlei jeukende bedrijfsnamen voorbij komen als: Best Supply Company, Cashmere Elite en E-Start Trade. Namen die mij in ieder geval enorm wegjagen. Of neem deze: E-Balboa Inc. Products/services: frozen fish, Spanish wine, leather bags... Wat moet je daar nu mee?

Toch zijn er een paar die zich onder scheiden doordat ze authentiekere beschrijvingen hebben en ietsje minder het 'container uit China'-gevoel uitdragen. Al met al klik ik er een handjevol aan en schrijf ze een net mailtje met daarin de opgedragen vragen. Ook vink ik het vakje aan 'binnen drie dagen antwoord svp'. Nu maar afwachten. Ben erg benieuwd en heb tegelijkertijd het gevoel dat ernstig veel kaf tussen het koren gaat zitten.

'One stop dropship'-site
Volgende halte is Doba.com. Dit is een ander systeem. Dit oogt als een 'one stop dropship'-site. En dat is het ook. Het lijkt eigenlijk de ideale plek om een webwinkel te vullen met een leuk assortiment dat door anderen uitgeleverd wordt. Het werkt als volgt. Je wordt lid van de club voor 49.95 dollar per maand minus een free trial van een week. Dan ga je snuffelen tussen talloze producten - en jazeker, leren tassen te over - en je pakt wat je nodig hebt voor je webwinkel. Bij een verkoop levert de bij Doba aangesloten leverancier je order uit aan de eindgebruiker en als webwinkelier betaal je Doba.com de groothandelsprijs. Ideaal voor iemand die precies weet wat hij nodig heeft. Maar niet voor mij, bedenk ik me. Ik moet immers eerst nog even leren tassen leren kennen. Dus dit systeem is (nog) niet voor me weggelegd.

Gidsende hand
De zoektocht maakt me wel iets duidelijk. Ik heb een soort gidsende hand nodig in dit traject. Ik weet echt te weinig van hetgeen ik wil gaan verkopen om zomaar wat producten bijeen te vegen en het een webwinkel te noemen. Liever zoek ik het toch bij een paar leveranciers die een eigen lijn hebben. Dan kan ik na verloop van tijd wat spelen met goed en minder verkopende producten en eventueel mijn eigen assortiment samenstellen uit de verschillende lijnen. In de volgende aflevering rapporteer ik wie mijn tassen-leveranciers worden.

Genoeg domeinnamen
Wat betreft domeinnamen zit het nu overigens helemaal snor. Ik heb er nu een handjevol. Daarvan zijn Bartsbags.com, Lookingforabag.com en Iwantaleather-bag.com mijn favorieten. En omdat twee van die drie rechtstreeks overgenomen suggesties zijn van Twinkle-lezers die met verve meedenken op de site, vind ik dat een bedankje wel op zijn plaats is! Welke domeinnaam het precies gaat of gaan worden, dat blijkt in de komende weken wel. Voorlopig stort ik me op een traject dat eigenlijk al in kannen en kruiken had moeten zijn. Wordt vervolgd.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 04-2009

NB: In deel 1deel 2 en deel 3 leest u over Bart's eerder ervaringen als webwinkelier.