Zoals u wellicht weet schrijf ik iedere maand samen met Checkit's medeoprichter Paul Aelen een artikel over zoekmachinemarketing in Twinkle. Deze maand gaan we in op een onmisbare stap bij de lancering van een nieuwe website: een url-migratie. In samewerking met mijn collega Mark Bovenkerk praat ik u bij over de do's en don'ts van deze url-migratie.
Geen webwinkelier ontkomt aan het vernieuwen of zelfs vervangen van zijn website. Wanneer u een nieuwe website lanceert met zoekmachinevriendelijke content en zonder spiderblokkades, kan het toch voorkomen dat uw statistieken een aanzienlijk lager aantal bezoeken weergeeft. De oorzaak hiervan ligt bij de zoekmachines zelf. Zoekmachines kunnen er maanden over doen om de nieuwe website te begrijpen. In die tijd indexeren en waarderen de zoekmachines de nieuwe website. Zolang dit nog gaande is, komen de pagina's van de oude website nog steeds naar voren in de zoekresultaten. Dit betekent dat wanneer uw doelgroep op deze oude resultaten klikt, ze op een niet bestaande pagina terechtkomen! Weg klant, weg omzet. Terwijl dit relatief gemakkelijk te voorkomen is.
Voordelen url-migratie
Wanneer u van website wisselt, is de kans heel groot dat ook de url-structuur van de website wordt aangepast. Zonder begeleiding zal een zoekmachine niet kunnen weten welke oude pagina vervangen is door de nieuwe pagina. De oplossing is een url-migratie. Hierbij worden de pagina's van de oude website 'geredirect' naar de nieuwe. Hierdoor behoudt u het bezoek vanuit zoekmachines en wordt tevens de historie (linkpopulariteit) van de oude url behouden en doorgegeven aan de nieuwe url.
Wat kan ik doen?
U kunt een url-migratie zelf uitvoeren. Houd daarbij rekening met de volgende factoren:
- Een url-migratie kost veel tijd en energie.
- Het instellen van de redirect is vaak niet het moeilijkste binnen de migratie. Het inventariseren van de geïndexeerde url's van de nieuwe website en het bepalen van de belangrijkste url's van de website des te meer.
- Controles op een url-migratie zijn van essentieel belang.
- Na de live-gang heeft u slecht enkele weken de tijd om wijzigingen aan te brengen. Doet u dit niet, dan is er kans dat zoekmachines oude url's verwijderd hebben.
- Door het inschakelen van een expert vermijdt u de kans dat belangrijke stappen binnen een migratie vergeten worden.
Url-migratie onmisbaar
Een goed voorbeeld van een succesvolle url-migratie is de vernieuwing van de website van Monuta (www.monuta.nl) in de nazomer van 2008. Het bezoek vanuit zoekmachines bleef behouden en steeg zelfs na de introductie van de nieuwe website met bijna 20%.
Figuur: www.monuta.nl laat geen dalende bezoekersaantallen zien
Url-migratie is dus een absolute must voor iedereen die een nieuwe website introduceert!
Natuurlijk zijn er meer bedrijven dan alleen Monuta die hun website vernieuwen. Misschien zijn er plannen om in de toekomst uw website te vernieuwen of heeft u dit onlangs al gedaan. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe denken jullie over Url-migratie?
Een grafiek met het percentage bezoekers die doorgelinkt worden vanaf de oude site lijkt me ook interessant !
Als je nou de 404 error laat redirecten naar je homepage. Dan komen je bezoekers niet gelijk op de juiste landingspagina, maar via een zoekmenu moeten ze het heus wel kunnen vinden.
Reactie op reactie: @Ricardo, waarom een redirect instellen als je de 404 pagina ook in kan richten zodat deze op je homepage lijkt? @WoW, helaas zijn deze getallen voor het onderzoek niet uitgezocht maar het zou zeker interessant zijn. De kans is echter altijd groot dat bezoekers de nieuwe URL's niet kennen en dus het domein voor de homepage ingeven, hierin veranderd vaak niet veel bij een nieuwe structuur.
@Mark, dat bedoel ik ook. Dat als er een 404 error, deze automatisch wordt doorverwezen naar de homepage.
Het merendeel van de klanten die niet meteen op de juiste page komen zijn weg.
Bij Sjopper.nl hebben wij zelf een geavanceerd systeem gebouwd. Wij migreren namelijk continue door onze zoekmachine vriendelijke urls, bijvoorbeeld een naamswijziging. Bij ons verloopt dit dus 100% geautomatiseerd.
We sturen dan via een 302 redirect de client en ook de search bots door naar de nieuwe url. 404 is niet verstandig omdat de bot dit vertaald als, deze bestaat niet meer, dus verwijder url. Je aantal geïndexeerde pagina's kan dan snel teruglopen.
Ook een redirect naar de homepage van je nieuwe site is dus niet handig. De zoekmachines zullen dan op termijn ook je oude urls vervangen door 1 keer de geïndexeerde homepage, met kans op verval van je site in de index.