Twinkle | Digital Commerce

De eigenschappen van een goede webanalist

2017-05-26
  • 2:02

Webanalisten worden steeds meer de spil binnen e-commerce organisaties. Wij hebben negen belangrijke kwaliteiten voor een goede webanalist op een rij gezet.

1. Denk aan het grote geheel
Een webanalist begrijpt de omgeving waarin hij moet acteren. Door actief contact te zoeken met afdelingen die moeten sturen op de inzichten uit webanalyses,  begrijpt hij beter wat zij nodig hebben.

2. Focus op de klant
Zonder bezoekers, geen webanalyse. Als eerste denkt een webanalist aan wat een bezoeker nodig heeft en wat zijn verwachtingen zijn. Hij concentreert zich niet op pageviews, maar op de bezoeker daarachter.

3. Ervaren Office-gebruiker
Vaak wordt er naast het webanalytics-pakket, ook gebruik gemaakt van Office-pakketten zoals Excel, Access en PowerPoint. Affiniteit met Office-programma's en programmeerkennis is dan ook een must: de webanalist moet in staat zijn om zijn eigen dashboards, visualisaties en presentaties te maken.

4. Inzicht in de funnel
De klant begint zijn koopproces vaak niet op uw website en eindigt daar ook niet. Een webanalist moet dus het héle klantproces kennen: van offline-uitingen, online-uitingen, zijn eigen site en de opvolging tot een tevreden klant. Dit is nodig om de bezoeker juist te informeren over het proces en dit verder te optimaliseren.

5. Weet wat de concurrentie doet
Een webanalist doet aan benchmarking op bezoek, product, prijs en conversie, maar ook op functionaliteit en usability en kan op basis daarvan de juiste aanbevelingen doen.

6. Denk innovatief en nieuwsgierig
De wereld van webanalyse en conversie-optimalisatie is continue in beweging. Elke dag zijn er veranderingen, vernieuwingen en verbeteringen. Een goede webanalist volgt alle belangrijke webanalyse-sites en is dagelijks bezig met nieuwe theorieën en technieken.

7. Breng het diplomatiek
Een webanalist moet goed en diplomatiek kunnen communiceren en in staat zijn met overtuiging en overredingskracht aan managers uit te leggen waarom het goed is om iets te veranderen. Humor helpt.

8. Kennis van IT
Internet, webanalyse, websites, tagging, sniffing: het zijn allemaal termen uit de IT. Een webanalist moet dus kennis hebben van IT om goed te kunnen communiceren met partijen die tags plaatsen of implementaties verrichten.

9. Focus op verbeteren
Cijfers rapporteren kan iedereen. Een goede webanalist haalt inzichten uit deze cijfers en doet op basis daarvan aanbevelingen die leiden tot verbeteringen. Daarnaast voert hij kwantitatieve en kwalitatieve analyses uit.

Dit artikel is een combinatie twee artikelen, geschreven door Ton Wesseling (Partner Orange Valley Internet Consultants) en Reinout Wolfert (Senior Webanalist bij SNS Bank) voor de conversieoptimalisatie-website Webanalisten.nl. De artikelen zijn voor Twinkle herschreven tot één artikel op basis van de originele artikelen, die hier en hier zijn te vinden.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 08-2008