Twinkle | Digital Commerce

Op zoek naar de allereerste bezoekers

2017-05-26
  • 3:02

Met links, free publicity en advertenties

 

We beschrijven in Twinkle regelmatig hoe u de webwinkel nog beter af kunt stemmen op de bezoekers. En hoe de effectiviteit kan worden verhoogd. We gaan dan uit van de aanwezigheid van bezoekers, terwijl dit voor sommige startende webwinkels al een behoorlijke opgave blijkt te zijn. In dit artikel enkele basisingrediënten waarmee u - zonder groot budget - alvast een eerste stap kunt zetten om uw webwinkel vindbaar te maken.

 

Tekst: Dirkjan Vis

 

De eerste klus is het verzamelen van links. Links zijn verwijzingen van andere websites naar die van u. Alhoewel deze klus vaak tijdrovend en demotiverend is omdat u regelmatig het woord 'nee' krijgt te horen, is links verzamelen van essentieel belang. Zoekmachines hechten namelijk enorm veel waarde aan externe links. In de grootste zoekmachines is het bijna onmogelijk om gevonden te worden zonder links van verschillende websites. Zoek nu niet direct de grote websites op, maar kijk eens rond hoe uw concurrenten gelinkt zijn. Via Yahoo siteexplorer is dit eenvoudig te achterhalen. Een goede eerste stap is natuurlijk om op verschillende startpagina's te staan, maar probeer ook wat links via meer content gerichte websites te vinden. Links zijn vaak duurzaam, gratis en leveren meestal al enige bezoekers op.

 

Zoekmachines

Een van de grootste eisen van zoekmachines zijn dus links. Nu u hier hard aan heeft gewerkt, zijn de zoekmachines zelf de volgende logische stap. Zoekmachines zitten complex in elkaar en het is dan ook zeer lastig om in de organische (gratis) vermeldingen te komen. Voor diegenen onder ons die zich op zoekmachines willen richten: probeer elke pagina van uw webshop een pakkende title metatag mee te geven en zorg dat er in de website voldoende trefwoorden voorkomen waarop u gevonden wilt worden.

Soms is de techniek achter webwinkels zoekmachineonvriendelijk. Probeer in uw internetadres geen vraagtekens of 'id='-code te krijgen, maar liever een duidelijke omschrijving van de pagina. Zo zal mijnwebwinkel.nl/breinaalden.html beter gevonden worden dan mijnwebwinkel.nl?id=342. Verder is het voor websites die gebruikmaken van Javascript- of Flash-programmeertalen aan te raden om een extra sitemap in de website op te nemen. Met mooie html in de links, zodat alle pagina's goed te indexeren zijn.

 

Voor diegenen die geen moeite hebben met techniek en de Engelse taal, staat er op de website van SEOmoz een groot en volledig overzicht van zoekmachinefactoren waar u zich als webmaster mee bezig kunt houden.

 

Persberichten

Natuurlijk is de online-wereld voor een online-winkel een logische manier voor promotie. Maar offline zijn er ook voldoende mogelijkheden voor gratis publiciteit. Probeer bijvoorbeeld eens een persbericht. Een grote landelijke krant plaatst gewoonlijk weinig ingezonden persberichten. Maar lokale huis-aanhuiskranten zijn vaak op zoek naar extra content. Zelfs op het internet kan het zeer succesvol zijn om nieuws- en doelgroepwebsites te benaderen met een persbericht. En het kost u niets!

 

Adverteren

Bij het zoeken naar klanten denkt iedereen toch al snel aan adverteren. Pas op dat u niet direct veel investeert in een poging tot naamsbekendheid via grote advertenties, zonder dat u het bereik of de effectiviteit van het medium kent. Bijna over elk onderwerp zijn speciale bladen of websites te vinden waar de effectiviteit vaak vele malen hoger ligt. Een makkelijke manier om met een klein budget wat te adverteren is via zoekmachines. Google en Yahoo hebben beide een groot bereik. Kleine tip: als u wilt adverteren via Google kunt u ook eens kijken op www.google.nl/tegoedbon. Hier kunt u gratis 50 euro krediet aanvragen om een kleine test te doen.

Levert het niets op? Dan heeft het u niets gekost...

Levert het wat op? Dan kunt u nu echt van start!

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008