Twinkle | Digital Commerce

Herenleed in de Amsterdamse grachtengordel

2017-05-26
  • 1:49
Butler-ober-grHet is na de kerst tijd om de voorraad Bandol, Bourgogne en Elzas aan te vullen. De wijnproeverijen verlopen altijd uitstekend. De potentiële koper wordt in de watten gelegd. Exclusieve locaties, de kostbaarste wijnen proeven, eten van topkoks en genoeg soapies om later over op te scheppen... Wat het allemaal niet moeten kosten!

Dan begint het pas. Je hebt besteld, steeds vaker via de mooie webwinkel van de handelaar, en dan komt de logistiek. En dan blijkt logistiek te stoppen bij onze voordeur. Een voordeur midden in een oude binnenstad en op 2-hoog wonen wij.


Dat we lastig wonen weten wij al lang dus spreken we altijd af dat de leverancier even belt voor de levering. De eerste chauffeur kwam overdag, volkomen onaangekondigd, gestresst uit Limburg en besloot 40 dozen gewoon voor onze voordeur neer te zetten. De lokale dakloze grootgebruikers verzamelden zich prompt voor onze deur. Bovendien bleek na telling twee dozen te ontbreken. De Vosnee Romanee... Kortom een chauffeur met smaak.

De tweede leverancier, een gerenommeerd Amsterdams wijnhuis, was nog erger... op de vraag even mee te helpen de 8 dozen mee naar boven te nemen reageerde hij boos met 'ik ben vinoloog en geen leverancier'... Oops! We moesten ons als klant diep schamen, want hij was helemaal voor ons uit zijn wijnfort gekomen om met zijn eigen Volvo-station de wijnen af te leveren. Kortom, herenleed in de Amsterdamse grachtengordel. 
 
Het butlerconcept
Jammer! Ik had graag de chauffeur een dikke fooi gegeven om alles even boven te brengen. Had dan liever de Amsterdamse Vrachttaxi opdracht gegeven. Een goedkoper en vooral veel beter alternatief. Maar je mag als klant niet eens kiezen. We kochten laatst een home cinema set bij IT's. Die werd compleet geïnstalleerd afgeleverd. We betaalden 20 euro en het was in een keer perfect voor elkaar. Hem kostte het 10 minuten, ons had het uren gekost. De perfecte aflevering van de wasmachine door Wehkamp en de in-de-keukenlevering door Albert Heijn's Albert. Prima! Echte ondernemers snappen dat service wordt gewaardeerd. En die waardering betaalt zich uit.

Als webwinkelier moet je snappen dat in de 'laatste meters' succes wordt gemaakt of gekraakt. Dat vraagt geen transporteur, maar een echte logistieke dienstverlener. Een dienstverlener die vanuit de consument denkt. Noem dat maar het butlerconcept.

Wil jij geld verdienen of ben jij alleen maar 'Vinoloog'? Ik stem met mijn voeten. De 'vinoloog' is inderdaad geen wijnleverancier meer... Zonde van die hoge investering in de proeverij!