Waar moeten beginnende webwinkeliers op letten, en wat moeten ze zeker niet doen? Dat zette managers online op een rijtje. Volgens het internetmagazine worden webshoppers steeds verwender en veeleisender. En inmiddels is er genoeg concurrentie online. Webwinkels moeten daarom niet minder dan perfect zijn, en onderstaande 'blunders' moeten voorkomen worden.
In het kort zijn dit de volgende: (Lees de uitgebreide omschrijving op managers online)
1. Het verkeerde product verkopen: Niet alle producten en diensten verkopen goed via internet.
2. Gebrek aan marketing: Promoot uw site zowel on- als offline. Consumenten moeten u kunnen vinden.
3. Een slecht ontworpen website: Besteed aandacht aan het uiterlijk van de webwinkel. Hoed u voor teveel kleuren, teveel animaties en te langzaam ladende pagina's.
4. Een verouderde site:Als u uw site niet regelmatig update, lopen uw klanten weg naar concurrenten die dat wel doen. Zet daarom regelmatig nieuwe dingen online.
5. Slechte betalingsmogelijkheden:Maak het niet moeilijk met ingewikkelde betaalprocedures en extra obstakels.
6. Fouten op de site: De links op uw site, de productbeschrijvingen en - foto's, het winkelwagentje, uw feedback, álle onderdelen moeten werken en kloppen. Controleer regelmatig.
7. Een onvindbare of niet-bestaande privacy policy: Het ontbreken ervan is funest voor het vertrouwen in uw site.
8. Slechte afhandeling:Slecht nieuws verspreidt zich snel en één enkele ontevreden klant kan uw reputatie onherstelbaar beschadigen.
9. Doelstellingen uit het oog verliezen:Teveel webwinkels redden het niet omdat ze te ver afdwalen van hun core business.
10. Slechte klantenservice:Misschien wel het belangrijkste van allemaal: Zorg voor een ongekend goede service en uw tevreden klanten zullen maar al te graag rond bazuinen hoe geweldig u bent. Onbetaalbare reclame!
Is dit lijstje volledig? Welke blunders zijn er nog meer? Of welke valkuilen? Wat mag in/ aan een webwinkel zeker niet ontbreken? Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen en eventuele aanvullingen!
Een privacy policy is inderdaad belangrijk. Toch mis ik nog een aantal belangrijke juridische punten. Denk hierbij aan het volgende:
-het ontbreken van algemene voorwaarden; -een onjuiste terhandstelling van algemene voorwaarden; -het niet voldoen aan de informatieplichten / Wet koop op afstand (bedenktermijn van zeven werkdagen, KvK/BTW-nummer, bestelproces in stappen etc.)
Eén van de grootste problemen voor webwinkeliers is voorraadbeheer.
Producten die wel te bestellen zijn maar niet kunnen worden verzonden, zorgen voor extra werkdruk bij het personeel. Veel telefoon en e-mailverkeer kan worden voorkomen door de voorraadstatus accuraat weer te geven.
Voor een consument is er niets vervelender dan een artikel te verwachten en er achteraf toch twee weken zonder te zitten.