Middenstanders: ik krijg er zo langzamerhand een muisarm van. Willen ze nu wel online of niet? Mogen ze eigenlijk wel van de grote baas, of juist niet?
Er zijn weinig bedrijfstakken waar zoveel zin en onzin over geschreven wordt. En met zoveel 'voors' en 'tegens'. De ene keer wordt glashard beweerd dat online winkelen niet nadelig voor de middenstand is, om vervolgens weer te lezen dat bakstenen winkels moeten sluiten door de webhandel.
Of wat te denken van: "Webwinkelen is een bedreiging voor de binnenstad" versus "Webshop en winkel in stad versterken elkaar"? En zo kan ik nog wel een paar honderd tegenstrijdige citaten noemen. Mocht u interesse hebben: onderaan een paar voorbeelden.
Wat is nu de oorzaak van deze alom heersende verwarring? Hebben we hier te maken met maar raak schrijvend journaille? Zeker. Of zijn middenstanders zelf misschien wat sloom? Soms. Of zien ze juist kansen? (er zijn er bij).
Het ligt complexer. Wie zelf een fysieke winkel heeft, die weet dat. Wat we bijvoorbeeld nooit lezen is dat een middenstander 's avonds bekaf thuis komt na een hele dag staan, en dan ook nog eens aan z'n admin moet beginnen. En in 't weekend z'n voorraad moet bijwerken. En z'n winkel moet dweilen.
En dan komt zo'n digi-wijsneus vragen: "wilt u een webshop?" Dat is dus één aspect: tijd. Het gebrek eraan.
Een andere showstopper is dit: die winkelier heeft de inkoop en de voorraad nog niet eens online, of zelfs maar digitaal - omdat z'n groothandel dat ook niet heeft. Verwachten we dan dat die arme middenstander ook nog eens honderden artikelen met hand in een webshopje gaat invoeren, en wekelijks muteren? Voor een extra omzet van niks? Hoewel ... zie daar het dilemma.
Kortom: ik snap ze wel. Anders ligt dat voor de grotere ketens en franchiseorganisaties. Daarover de volgende week. Want voor dergelijke antiquariaten wil ik m'n potlood eerst even extra slijpen.
Artikelen over online shoppen vs fysiek winkelen:
Webwinkelen, een bedreiging voor de binnenstadOnrust witgoed-/elektronicabranche na succes webwinkels
Online winkelen niet nadelig voor middenstand
Internet goed voor detailhandel
Webshop en winkel in stad versterken elkaar
Consument ergert zich steeds meer aan winkelpersoneel
Effect van E-shopping op de detaillist
Ergeren aan winkelpersoneel neemt toe
Pc winkels komen met zwarte lijst
Winkelier niet meer bang voor internet
Starten webwinkel naast fysieke winkel gaat vaak mis
De 'retailrevolutie': wat gebeurt er met speciaalzaken?
Nederlandse winkelier ziet internet als kans
Webwinkels trekken sneller nieuwe klanten
Groothandels steeds vaker eigen webshop
Modezaken doen te weinig met internet
Internet onmisbaar bij winkelen
Minder dan helft winkelketens heeft webwinkel
Witgoedmarkt kan niet meer om internet heen
Web beïnvloedt bijna helft aankopen in 2011
Internetsite kan winkelier inkomsten kosten
Minder klandizie voor winkels met goede site
Fors hogere omzet detailhandel via internet
Online zoektocht leidt naar fysieke winkel
Bakstenen winkels sluiten door webhandel
Winkelier, open geen webwinkel
Winkelen in het internettijdperk
Geen webwinkel openen is niet van deze tijd
Informatieve websites vormen een gevaar voor de offline retailer
Winkelpersoneel schiet zwaar tekort
Fysieke winkels krimpen door groeiende webwinkelomzet
Nederlandse winkeliers laten gat in de markt
Internet is overschat
UPDATE: â��Terwijl een onderzoekster hier in Nederland op basis van de gegevens van één Nederlandse detaillist, met 1 overkoepelende website voor 58 outlets nog concludeerde dat 'een winkelier met een informatieve website een dief is van zijn eigen portemonnee', toont het Amerikaanse ChannelForce met een veel groter onderzoek aan dat de werkelijkheid juist omgekeerd is: Consumers who shop online for digital cameras and TVs spend 10% more on in-store purchases than consumers who do not search online.â�� Aldus te lezen op: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20070711_website_voor_winkel_verhoogt_omzet/