Twinkle | Digital Commerce

Het dilemma van de fysieke winkelier

2017-08-28
  • 2:22

Middenstanders: ik krijg er zo langzamerhand een muisarm van. Willen ze nu wel online of niet? Mogen ze eigenlijk wel van de grote baas, of juist niet?

Er zijn weinig bedrijfstakken waar zoveel zin en onzin over geschreven wordt. En met zoveel 'voors' en 'tegens'. De ene keer wordt glashard beweerd dat online winkelen niet nadelig voor de middenstand is, om vervolgens weer te lezen dat bakstenen winkels moeten sluiten door de webhandel.

Of wat te denken van: "Webwinkelen is een bedreiging voor de binnenstad" versus "Webshop en winkel in stad versterken elkaar"? En zo kan ik nog wel een paar honderd tegenstrijdige citaten noemen. Mocht u interesse hebben: onderaan een paar voorbeelden.

Wat is nu de oorzaak van deze alom heersende verwarring? Hebben we hier te maken met maar raak schrijvend journaille? Zeker. Of zijn middenstanders zelf misschien wat sloom? Soms. Of zien ze juist kansen? (er zijn er bij).

Het ligt complexer. Wie zelf een fysieke winkel heeft, die weet dat. Wat we bijvoorbeeld nooit lezen is dat een middenstander 's avonds bekaf thuis komt na een hele dag staan, en dan ook nog eens aan z'n admin moet beginnen. En in 't weekend z'n voorraad moet bijwerken. En z'n winkel moet dweilen.

En dan komt zo'n digi-wijsneus vragen: "wilt u een webshop?" Dat is dus één aspect: tijd. Het gebrek eraan.

Een andere showstopper is dit: die winkelier heeft de inkoop en de voorraad nog niet eens online, of zelfs maar digitaal - omdat z'n groothandel dat ook niet heeft. Verwachten we dan dat die arme middenstander ook nog eens honderden artikelen met hand in een webshopje gaat invoeren, en wekelijks muteren? Voor een extra omzet van niks? Hoewel ... zie daar het dilemma.

Kortom: ik snap ze wel. Anders ligt dat voor de grotere ketens en franchiseorganisaties. Daarover de volgende week. Want voor dergelijke antiquariaten wil ik m'n potlood eerst even extra slijpen.

 

Artikelen over online shoppen vs fysiek winkelen:

Webwinkelen, een bedreiging voor de binnenstad

Onrust witgoed-/elektronicabranche na succes webwinkels

Online winkelen niet nadelig voor middenstand

Internet goed voor detailhandel

Webshop en winkel in stad versterken elkaar

Consument ergert zich steeds meer aan winkelpersoneel

Effect van E-shopping op de detaillist

Ergeren aan winkelpersoneel neemt toe

Pc winkels komen met zwarte lijst

Winkelier niet meer bang voor internet

Starten webwinkel naast fysieke winkel gaat vaak mis

Web plus winkel vaak slecht

De 'retailrevolutie': wat gebeurt er met speciaalzaken?

Nederlandse winkelier ziet internet als kans

Webwinkels trekken sneller nieuwe klanten

Groothandels steeds vaker eigen webshop

Modezaken doen te weinig met internet

Internet onmisbaar bij winkelen

Minder dan helft winkelketens heeft webwinkel
Witgoedmarkt kan niet meer om internet heen

Web beïnvloedt bijna helft aankopen in 2011

Internetsite kan winkelier inkomsten kosten

Minder klandizie voor winkels met goede site

Fors hogere omzet detailhandel via internet

Online zoektocht leidt naar fysieke winkel

Nederland achterop

Bakstenen winkels sluiten door webhandel

Winkelier, open geen webwinkel

Winkelen in het internettijdperk

Geen webwinkel openen is niet van deze tijd

Informatieve websites vormen een gevaar voor de offline retailer

Aarzelende webwinkeliers

Winkelpersoneel schiet zwaar tekort

Fysieke winkels krimpen door groeiende webwinkelomzet

Nederlandse winkeliers laten gat in de markt

Internet is overschat