Ruigrok | Netpanel deed 'een kwantitatief onderzoek naar bekendheid, gebruik en toegevoegde waarde van Web 2.0 onder Nederlandse consumentenen' en stelde daarin de vraag 'Welke van deze Web 2.0 sites en/of toepassingen ken jij (al is het maar van naam)?'. Bovenaan de lijst prijken Marktplaats.nl (86%) en eBay.com (76%).
17 procent van de Nederlanders weet precies wat Web 2.0 betekent, blijkt uit het onderzoek. Wat ik me afvraag is dénken ze dat het precies weten of komt hun antwoord overeen met de definitie die Ruigrok | Netpanel voor het fenomeen hanteert. En waarom geven de onderzoekers die definitie niet in hun onderzoekssamenvatting?.
Als mij gevraagd wordt naar Web 2.0-toepassingen zou ik nooit Marktplaats of eBay noemen. Omdat ik de definitie hanteer, die we zelf in Twinkle hebben gepubliceerd.
‘Web 2.0’ is de verzamelterm voor een nieuwe generatie websites die vernieuwende technieken inzetten waardoor er meer mogelijk wordt op webpagina’s. De nadruk bij Web 2.0-sites ligt op ‘delen’: van foto’s, video’s, voorkeuren, links, agendapunten en contacten. Om al die sociale toepassingen mogelijk te maken, moeten webpagina’s dynamisch zijn: bezoekers kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk zelf iets toevoegen, zoals trefwoorden bij een foto of een reactie ergens op. De kracht van Web 2.0-sites schuilt in het gebruiksgemak: je hoeft niet meer te wachten tot een hele nieuwe pagina is geladen, ingevulde veranderingen verschijnen direct. Lange webformulieren zijn daardoor bijvoorbeeld sneller door te lopen. De toevoegingmogelijkheid van iedere bezoeker - van beoordelingen tot trefwoorden - leidt daarnaast leidt tot een soort collectieve intelligentie. Immers: veel mensen weten meer dan één.'
Een definitie die trouwens redelijk overeenkomt met die van Wikipedia.
Op Marktplaats en eBay kun je gemakkelijk iets toevoegen, een advertentie of een reactie daarop. Dat kan op Speurders of Tweedehands.net ook, maar die worden weer niet meegenomen in het onderzoek. Aan de rest van de definitie voldoen de handelssites van geen kant.
Dus: welke definitie hanteer je voor Web 2.0 om de handelssites erin te laten passen?
<Edit> Reactie verwijderd. Reactiemogelijkheid is niet bedoeld voor het spammen van je events.
De redactie
Beste Marieke, ik volg je redenatie. Je eindigt je artikel met een vraag. Daag je ons uit een definitie van web 2.0 te maken waarin de handelssites wel vallen of vraag je je of hoe de onderzoekers er toe zijn gekomen de handelssites onder web 2.0 te scharen?
Beide eigenlijk... Ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie en of we allemaal dezelfde definitie van Web 2.0 hanteren. En ik zou het leuk vinden als de onderzoekers uitleg kunnen geven.
Er zijn veel sites met web 2.0 elementen, Marktplaats heeft dat ook: je kan een foto plaatsen, je kunt taggen. Of dit van Markplaats of andere handelssites nu ook een web 2.0 site maakt betwijfel ik. De sociale aspecten online spelen in web 2.0 een grotere rol. Aan de andere kant bestaan web communities ook al jaren. Is web 2.0 nieuw of is het een verzamelnaam voor iets wat er al heel lang is maar nog niet als zodanig benoemd. Hyves vind ik web 2.0 net als youtube. Ik ben ook benieuwd hoe de onderzoekers bij Marktplaats en eBay zijn gekomen en waarom bijvoorbeeld speurders, tweedehands.net en qoop.nl hier niet in zijn opgenomen of hier niet onder zouden vallen. Wie van de onderzoekers reageert?