Hoewel kinderen en tieners niet zoveel te spenderen hebben als volwassenen, bestaat er wel veel twijfel over hun invloed op aankopen. Ouders geven veel geld uit aan hun kinderen. Volgens cijfers van het US Department of Agriculture an Packaged Fracts zouden Amerikaanse huishoudens in 2005 115 miljard dollar uitgeven aan eten, kleding, persoonlijke verzorging en entertainment voor hun kinderen. Dit bedrag zal naar verwachting stijgen tot 143 miljard in 2010.
Steeds meer online
Ook neemt het aantal kinderen en jongeren dat online tijd doorbrengt toe. Volgens het US Census Bureau zijn er in de VS ongeveer 61 miljoen mensen tussen 3 en 17 jaar. Daarvan zijn volgens eMarketer 32,9 miljoen internetgebruikers. Zo’n 74 procent van de tieners begeeft zich regelmatig op internet, tegen 39 procent van de kinderen tussen 3 en 11 jaar. eMarketer verwacht dat deze percentages de komende jaren nog flink zullen stijgen.
Kinderen spenderen thuis dagelijks tussen de dertig minuten en een uur online. Daarnaast hebben ze ook school toegang tot internet. Tot tenminste 16 jaar is de populairste activiteit online gamen, maar ook surfen, huiswerk maken en e-mailen en chatten is populair onder jongeren.
Advergaming
Kinderen en jongeren beïnvloeden de aankopen van veel producten, met name in de eet- en kledingsectoren. Daarmee zijn ze een belangrijke markt voor marketeers. Een van de tactieken die marketeers hebben ontwikkeld om deze doelgroep te bereiken is de combinatie van reclame en entertainment. ‘Branded entertainment’, voornamelijk games (de zogenaamde advergames), iseen belangrijke tool geworden om jongeren online te bereiken. Uit onderzoek blijkt dat 96 voedingsmerken die zich voornamelijk richten op kinderen, 73 procent op de website een game aanbiedt die bezoekers van de site kunnen spelen.
‘Kinderen zijn bekend met online games’, zegt eMarketer senior analyst Debra Aho Williamson. ‘Daarom is het voor de hand liggend dat marketeers deze techniek willen gebruiken. Maar het is ook van cruciaal belang voor kinderen om de verschillen te leren tussen marketing en simpelweg een game.’
Bron: eMarketer
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Advergaming als marketingtool
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.