Twinkle | Digital Commerce

‘Online uitgaven aan food in 2015 ruim 6 keer zo hoog’

2017-11-08
180101
  • 1:36

Over drie jaar bestellen Nederlanders gemiddeld 5,25 procent van al hun levensmiddelen online. Nu ligt dat aandeel niet hoger dan 0,81 procent, aldus ABN Amro. De bank verwacht dat billboard shopping met mobiele telefoons en click & collect veel terrein zullen winnen.

ABN Amro heeft vandaag een rapport uitgebracht over ontwikkelingen in de supermarktbranche. Titel: 'Boodschappen doen in de toekomst - de supermarkt anno 2015'. Daaraan ligt een consumentenonderzoek van Q&A Research & Consultancy ten grondslag. Het rapport gaat onder meer in op kanaalkeuzes.

Meer webshoppers, meer orders
De komende jaren zal het aantal online kopers van levensmiddelen meer dan verdriedubbelen*, blijkt uit de enquête. Webshoppers besteden in 2015 bovendien gemiddeld twee keer zo veel op het web als nu het geval is:



Billboard shopping
Uit het onderzoek blijkt dat veel Nederlanders in 2015 mobiel boodschappen denken te doen door producten te scannen vanaf billboards. Tesco pionierde daarmee in Zuid-Korea en ook Ahold doet er sinds kort ervaring mee op.

Click & collect
Ongeveer hetzelfde geldt voor click & collect, het afhalen van online bestelde boodschappen: Tesco rolde het reeds uit, Ahold wil op basis van ervaringen in Amerika starten met afhaalpunten in Nederland. Algemeen wordt verwacht dat click & collect zal fungeren als katalysator voor online boodschappen, zoals Twinkle kopte boven een artikel in zijn laatste nummer.

Downloaden
U kunt het complete rapport van ABN Amro, met daarin ook uitgebreide bespiegelingen over reviews, loyaliteitsconcepten en social media, downloaden via onderstaande link (pdf):

Size: 10.1M bytes Modified: 2 June 2016, 13:46

* ABN Amro stelt dat 23 procent van de Nederlanders in 2015 gebruik denkt te maken van billboard shopping buiten de supermarkt en 34 procent van click & collect, terwijl slechts 20 procent verwacht überhaupt boodschappen online te doen tegen die tijd.