Twinkle | Digital Commerce

Nieuw in de Markt: VrouwenVoetbalFanShop.nl

2024-06-10
1000562
  • [interview]
  • 1:29

Met mascotte Pukkie afgedrukt op schoolitems en dagelijks bruikbare producten, hoopt VrouwenVoetbalFanShop.nl voetbalmeisjes voor zich te winnen.

Scott van Ede, oprichter/eigenaar van de nieuwe webwinkel, runt de onderneming samen met zijn moeder. ‘Zij heeft een leidende rol in assortimentskeuze en het logistieke deel, ik houd me bezig met marketing, financiën en de webshop zelf’, steekt hij van wal. Het assortiment bestaat uit lifestyle- en voetbalitems voor (jonge) voetbalmeisjes: van broodtrommels en bekers tot een speciale meisjesvoetbal. ‘Vrij generieke producten, allemaal in het oranje uitgevoerd en bedrukt met onze mascotte Pukkie, een illustratie van een voetballend meisje.’ De doelgroep bestaat uit jonge voetbalmeisjes en hun (groot)ouders. En dat is meteen het onderscheid met andere voetbalfanshops, zegt de webshopeigenaar, ‘die combinatie van aanbod en focus op een vrij nieuwe doelgroep’.

Van Ede werkte de afgelopen jaren voor het Nederlands Vrouwenelftal en merkte dat er voor de vele fans geen fan-artikelen waren. ‘Daar spelen wij op in, zonder in het vaarwater van de KNVB te zitten.’ De nieuwe webshop beschikt over een magazijn waar alle producten op voorraad zijn. Daar worden de orders ingepakt en verstuurd met PostNL.

Van Ede heeft bewust gekozen voor zowel on- als offline reclame. Zo is de webshop te zien op grote ledschermen langs autowegen, maar ook op de socials. Verder is hij in gesprek met influencers en hoopt hij in zee te kunnen gaan met amateurclubs: ‘Daar zijn immers de jonge voetbalmeisjes te vinden.’ Vooralsnog is het opbouwen van de naamsbekendheid echter nog wel een dingetje. ‘Dat hadden we al wel verwacht, omdat we zo’n specifieke doelgroep hebben. Nog lang niet iedereen weet dat er bij ons leuke cadeautjes te vinden zijn voor voetballende dochters/kleindochters/buurmeisjes/nichtjes.’

In 2025 is het EK van het Nederlands Vrouwenelftal. ‘Dat is onze eerste stip op de horizon’, zegt Van Ede. ‘Dat is het moment waarop we met de webshop echt moeten knallen.’