Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Van Kooten Tuin & Buiten Leven

2023-07-21
1000562
  • [interview]
  • 3:53

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Hanneke van Kooten, mede-eigenaar en directeur marketing van Van Kooten Tuin en Buiten Leven.

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Van Kooten Tuin & Buiten Leven?

‘Van Kooten is ooit begonnen met advertenties op Marktplaats.nl. Niet veel later is ervoor gekozen om de producten in drie verschillende webshops aan te bieden. Deze webshops hadden als basis een Magento 1 e-commerce oplossing. Vanuit marketingperspectief bleek het onderhouden van drie aparte webshops veel werk te zijn. Om die reden hebben we ze samengevoegd tot één webshop onder de huidige naam. Deze shop is een jaar of drie geleden overgezet naar een gloednieuwe Magento 2 e-commerce installatie; hier draait ook onze huidige shop op.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘Het is geen compleet nieuwe website, want het platform waar de webshop op draait is vooralsnog meer dan toereikend voor wat betreft de functionaliteit. Maar het design van de website stond de prestaties van de webshop behoorlijk in de weg. Om te beginnen hebben we gekeken naar klantvriendelijkheid: staan de elementen op een logische plek voor een fijne gebruikerservaring voor onze klanten? Ook de prestaties op het gebied van snelheid en SEO/SEA, en een meer professionele uitstraling van het tuincentrum zijn aangepakt. Daarnaast wilden we op een duidelijke manier de showrooms naar voren laten komen en zijn er speciale pagina’s ontwikkeld waarop elke showroom tot in detail wordt uitgelichtt en klanten worden gestimuleerd om een afspraak te maken.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘De homepage is qua look-and-feel en technische implementatie van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Hierdoor hebben we meer controle over welke elementen van de pagina snel aan te passen zijn, en zijn de diverse contentblokken ook met een daadwerkelijk doel op de pagina gezet. Daarnaast is de productpagina eerst vanuit klantperspectief geanalyseerd en zijn de blokken met content- en productinformatie opnieuw neergezet. Verder is er gekeken naar gebruikerservaring en hoe lang de klant op de pagina verblijft. Voor de showroompagina’s wilden we een leuke ervaring op de pagina zelf en meer informatie geven over hoe het er bij ons binnen uitziet.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen?

‘We verwachten onder andere een verbeterde SEO-ranking, vooral gebaseerd op branding gerelateerde zoektermen. We rekenen op een betere doorstroom naar onze productcategorieën en naar de specifieke showroompagina’s, wat zorgt voor meer ingeplande afspraken en een groter zoekresultaat op merknaam. Ook verwachten we een verbetering van de gebruikerservaring en een meer gefocuste presentatie van het Van Kooten-merk. Daarnaast dient alles natuurlijk om de sales funnel op de site en naar de fysieke winkels te verbeteren en meer conversie te creëren.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘Al onze webshops zijn ondergebracht bij een bedrijf dat het technische onderhoud voor ons regelt. Deze verbeteringen zijn in samenwerking met dit bedrijf uitgevoerd.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Vooraf is een besproken urenaantal begroot, dit is per onderdeel van de ontwikkelingen goed gemonitord en hierbij is het budget niet overschreden. Qua planning is het proces misschien 1 á 2 weken uitgelopen vanwege de feestdagen. Maar in de tweede week van januari is alles netjes opgeleverd.’

Heb je het design gevalideerd en welke methode heb je hiervoor gebruikt?

‘Alle nieuwe elementen zijn rigoureus getest voordat ze uiteindelijk zijn geïmplementeerd. Dit is intern gebeurd, door het personeel en door de websitebouwer. Daarnaast zijn er professionele tools gebruikt om de prestaties van de pagina te meten en de gebruikerservaring te testen. Denk aan Google Analytics, Hotjar en SEO optimalisatie-suites zoals Wincher en Semrush.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Ik denk dat de belangrijkste les met dit soort veranderingen is dat je altijd een basis moet hebben die de “waarom-vraag” van de verandering ondersteunt. Ook moet je, als je over je gehele website ziet dat prestaties en ook de gebruikerservaring achterblijven, de knoop doorhakken om er wat aan te doen. Uiteindelijk loont die beslissing altijd. Zelfs als het een investering blijkt te zijn. Online loop je door de constante ontwikkelingen sneller achter dan je denkt.’

Welke stappen willen jullie in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘We zijn gestart met het maken van een analyse en verbeterplan voor alle categorieën en de inhoud/kwaliteit van de links, autoriteit, content en klantenervaring. We zijn volop bezig met onze grootste productgroep, Tuinhuizen en Blokhutten, om vervolgens de ervaring en lessen ook toe te passen op het overige online assortiment. Daarnaast gaan we veranderen van on-site searchmachine, omdat onze vorige zoekmachine in de gebruikerservaring ontzettend te wensen overliet. En natuurlijk zijn we altijd bezig met het verbeteren van ons productaanbod. Hierbij zijn we volop aan het kijken hoe we nieuwe markttechnieken, zoals bijvoorbeeld AI-contentproductie, kunnen toepassen op de site.’