Nederland dient als vruchtbare bodem voor webwinkels die hun producten internationaal willen verkopen. Met name de aanwezigheid van sterke Nederlandse webwinkels bezorgt Nederland een plek in de top zestien van beste Europese crossborder landen.
Dit blijkt uit een onderzoeksrapport dat gepubliceerd is door Cross-Border Commerce Europe. De uitslag van het onderzoek betekent weinig verandering voor Nederland. Net als voorgaande jaren eindigt het land op plek zestien. Zelfs wat betreft de sterkste Nederlandse webwinkels is er geen verandering ten opzichte van 2021. Ook nu worden Bol.com, Coolblue, Wehkamp en Albert Heijn genoemd, met Zalando als favoriete cross-border fashion online platform. Het cross-border marktaandeel van Nederland is wel gezakt, van 15,9 procent in 2021 naar 15,2 procent in 2022.
Ook de top drie is niet veranderd ten opzichte van het jaar ervoor. Op de eerste plek staat Luxemburg met een marktaandeel van 80 procent, gevolgd door Ierland (68,6 procent) en Oostenrijk (49,7 procent). Opvallend is dat de twee plekken erna gevuld worden door Zweden (49,4 procent) en Noorwegen (45,3 procent). Zowel Denemarken als België, in 2021 nog nummer vier en vijf, zijn in 2022 pas te vinden op respectievelijk plek acht en tien. De cross-border verkopen in het Verenigd Koninkrijk daalde in 2022 naar een historisch laag niveau (-4 procent), waardoor het land net voor Nederland op plek vijftien komt te staan.
De online cross-border markt in de Europese Unie heeft in 2022 een totale omzet van 179,4 miljard euro geboekt (exclusief de reisbranche), een stijging van 4,8 procent in vergelijking met 2021.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nederland houdt positie vast in onderzoek over cross-border e-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.