Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Luxemburg

2023-06-20
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:05

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Bike24 probeert het in Luxemburg.

Online fietsenplatform Bike24 uit Duitsland staat bekend als onderneming die graag over de grens verkoopt. De afgelopen jaren breidde het bedrijf al uit naar meerdere landen, waaronder Spanje, Frankrijk en Italië. Sinds een aantal weken zijn daar de Benelux-landen bijgekomen. Omdat België en Nederland al regelmatig aan bod komen, is het tijd om eens wat dieper in de Luxemburgse e-commercemarkt te duiken.
Die markt is aanzienlijk kleiner dan die van de landen eromheen. Naar verwachting neemt de online omzet er dit jaar toe naar omgerekend 1,2 miljard euro. Tussen 2023 en 2027 verwacht men een jaarlijkse groei van bijna 8 procent. Die cijfers zijn dan wel laag, maar gezien de populatie van Luxemburg is dat ook niet zo gek. Met ruim 600.000 inwoners is er in het kleine land ook een nogal kleine groep consumenten. Daarnaast wordt Luxemburg zoals gezegd omringd door landen waar e-commerce best groot is, dus consumenten uit Luxemburg hebben ook wat te kiezen over de grens.

Overgrote meerderheid

De verwachting is dat tegen 2027 zo’n 490.000 mensen in Luxemburg online shoppen; toch een overgrote meerderheid van de bevolking. Het gemiddelde bedrag dat tegen die tijd per persoon online wordt besteed ligt naar schatting op zo’n 2.350 euro per jaar. Wel is het zo dat een aanzienlijk deel van die bestedingen plaatsvindt over de grens, vooral in landen als Duitsland, Frankrijk en België.
Verder is de internetpenetratie van Luxemburg bovengemiddeld hoog, het land staat zelfs in de top-5 Europese landen. Zo’n 99 procent van de inwoners heeft toegang tot internet. De rest van de top bestaat uit Ierland, Denemarken, Noorwegen en IJsland.

Kleding en eten

Wat zijn dan de grootste platforms in Luxemburg? En waar geven consumenten hun geld online aan uit? Om met die laatste vraag te beginnen: Kleding en Eten zijn de populairste categorieën. Opvallend is dat volgens Statista de categorie Eten de komende jaren wordt verdrongen door Drinken. Populaire platforms in Luxemburg zijn volgens marktonderzoeker Mordor Intelligence: online supermarkt Luxcaddy, kledingwinkel Next, supermarkt Auchan en kledingretailer Zalando. Dat komt dan wel weer overeen met de populaire categorieën.
Ook zijn er enkele kleinere start-ups die op verschillende lijsten staan om in de gaten te houden. Dat zijn vooral spelers in eten/drinken, zoals Orbitbox, maar ook aanbieders van non-food producten zoals Saltylama.