Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: de Noorse online supermarkt Oda zet een volgende stap in internationale expansie.
Na de lancering in het Finse Helsinki in 2022, heeft de Noorse supermarkt Oda nu zijn zinnen gezet op Duitsland. De super gaat begin 2023 van start met een pilot in verschillende districten in Berlijn. Na de testfase wil Oda in één keer in de hele hoofdstad lanceren. Momenteel bouwt Oda een nieuw logistiek centrum van ruim 15.000 m², dat in januari in gebruik genomen gaat worden. Daarmee creëert het bedrijf zo’n achthonderd banen. Oda werd in 2013 opgericht door tien ondernemers die ‘het dagelijks leven van mensen gemakkelijker wilden maken’. Destijds opereerde de Noorse super onder de naam Kolonial, maar de onderneming werd in het voorjaar van 2021 omgedoopt in Oda, om de internationale expansie te bevorderen. Volgens de organisatie werkte de naam Kolonial niet zo goed in het buitenland, zo is te lezen op de website: ‘We wilden dat de nieuwe naam kort, eenvoudig en positief zou zijn en in meerdere landen zou werken. Oda heeft al die kwaliteiten.’ Om de internationale expansie mogelijk te maken, werd in april 2021 nog 223 miljoen euro aan groeigeld opgehaald.
Elektronicawebshops
Oda is vorig jaar de grootste online supermarkt van Noorwegen én het bedrijf staat in 2022 op de lijst met de honderd snelst groeiende bedrijven van Europa (FT100). Hoewel de shop dus erg populair is in het Scandinavische land, staat het niet in de top-5 van grootste webshops. Die ranking wordt aangevoerd door twee Noorse elektronicawebshops: Elkjop (nummer 1) en Komplett (nummer 2). Elkjop had vorig jaar een omzet van 550 miljoen euro en Komplett zette ruim 296 miljoen euro om. De drie andere webshops die de top-5 compleet maken, zijn niet van Noorse oorsprong. Op plek drie, vier en vijf staan respectievelijk Apple, Zalando en Ikea (EcommerceDB).
Groei vlakt af
De Noorse e-commercemarkt was in 2021 goed voor een omzet van ruim 8 miljard euro. Voor 2022 wordt er een omzet verwacht van bijna 11 miljard euro. Daarmee vlakt de groei iets af, van 16 procent in 2021 naar 12 procent dit jaar (Statista). De marktsaturatie is vrij hoog in Noorwegen: 79 procent van de inwoners kocht in 2021 ten minste één product online. De populairste productcategorieën zijn mode (verantwoordelijk voor 27 procent van de gehele e-commerce omzet), elektronica (23 procent) en speelgoed, hobby en doe-het-zelfproducten (21 procent).
Elkjøp heeft een omzet van <1 miljard en Noorwegen een bruto nationaal product van 500 miljard even checken????
Dank Dennis, we gaan er achteraan.