Een ruime meerderheid (76 procent) van de Nederlandse consumenten vergelijkt productprijzen voordat zij een online aankoop doen. Een meerderheid (58 procent) gebruikt daarvoor prijsvergelijkers.
Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam onder bijna 7.000 Nederlanders. Kieskeurig.nl en de prijsvergelijker van de Consumentenbond worden het meeste gebruikt. Gevolgd door Independer, Beslist en Tweakers. Uit het onderzoek komt daarnaast naar voren dat mannen (64 procent) vaker gebruikmaken van een prijsvergelijker dan vrouwen (51 procent). Ook merken de onderzoekers op dat het vooral hoger opgeleiden zijn die van de vergelijkingssites gebruikmaken.
Aan de andere kant valt op dat consumenten dus wel gebruikmaken van de vergelijkers, maar dat niet per se frequent doen. Zo raadpleegt een klein deel van de online shoppers de prijsvergelijkers vaker dan één keer per maand. Volgens de onderzoekers zou een reden daarvoor kunnen zijn dat men de websites eerder raadpleegt bij een aankoop voor de lange termijn of met een groter aankoopbedrag.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Driekwart consumenten vergelijkt prijzen voor online aankoop
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.