Twinkle | Digital Commerce

‘Nederlanders besteden 40 miljoen per maand aan flitsbezorgers’

2022-01-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:56

Nederlandse consumenten gaven eind 2021 circa 40 miljoen euro per maand uit aan flitsbezorgers. Dat schat Kantar. Het onderzoeksbureau stelt dat als de explosieve groei van de afgelopen tijd onverminderd doorzet, de grens van 1 miljard jaaromzet in 2022 kan worden overschreden.

Foto: Gorillas

Kantar ondervroeg in november vorig jaar 44 duizend consumenten van zestien jaar en ouder naar het gebruik van flitsbezorging. Op basis daarvan concludeert het onderzoeksbureau dat zo’n 700.000 Nederlandse consumenten momenteel weleens gebruik maken van deze diensten. In het eerste halfjaar werd dat aantal nog geschat op 200.000.

De onstuimige groei is volgens Kantar niet alleen het resultaat van een groeiend aantal aanbieders (Flink, Getir, Gorillas en Zapp), maar ook doordat het bezorggebied fors is uitgebreid. Inmiddels woont 13 procent van de Nederlanders in een gebied waar flitsbezorgers actief zijn.

Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling en het aantal keren dat men per maand bestelt, schat Kantar in dat de Nederlandse consument eind 2021 circa 40 miljoen euro per maand besteedde bij flitsbezorgers. Op jaarbasis komt dat uit op zo’n half miljard euro. ‘Als de groei in 2022 onverminderd doorzet – dan en alleen dan - kan de grens van 1 miljard dit jaar worden overschreden. Dat is behoorlijk voor een service die twee jaar geleden nog niet beschikbaar was in Nederland.’ Wel stelt het onderzoeksbureau dat het nog vroeg is om hier al conclusies over te kunnen trekken, omdat mogelijk een deel van de afnemers geen langdurig terugkerende klant wordt. 

Onderzoek Markteffect
Onderzoeksbureau Markteffect onderzocht de bekendheid van flitsbezorgers bij het Nederlandse publiek. Zij concluderen dat de helft (50%) van Nederland bekend is met het principe ‘flitsbezorging’, maar hoe hoger de leeftijd, hoe minder bekend men ermee is. Zo is 61% van de jongeren (van 18 tot en met 34 jaar) er bekend mee, 54% van de Nederlanders van 35 tot en met 54 jaar en 40% van de 55-plussers. Het Duitse Gorillas heeft de hoogste bekendheid onder de Nederlandse consument (42%). De daarop volgende bekendste bezorgservices zijn Flink (20%), Zapp (11%) en Getir (11%).

Volgens Markteffect heeft 11% van de Nederlanders weleens gebruik gemaakt van de bezorgservice. Die wordt met name gebruikt voor de vergeten boodschappen (49 procent). Daarnaast wordt het door 44 procent gebruikt voor boodschappen voor de avondmaaltijd. Voor jongeren zijn ook lunch (43 procent), snacks (41 procent) en drank (32 procent) populair om te bestellen via de flitsbezorgers.