Twinkle | Digital Commerce

Wacht niet tot morgen met duurzaam bezorgen

2021-08-18
1000562
  • [opinie]
  • 2:20

In dit vierde en tevens laatste deel over groener webshoppen behandelen we het vervoer en hebben we het over manieren waarop je het bezorgproces duurzamer kunt inrichten. En dat natuurlijk zonder dat de consument concessies hoeft te doen.

Je kent het vast: sta je weer te stressen en te toeteren achter die bestelbus die midden op de weg het verkeer blokkeert. Eigenlijk kunnen die pakketbezorgers er ook niets aan doen. We bestellen namelijk massaal online én verwachten de bezorger dezelfde dag op de stoep. Uit onderzoek van het World Economic Forum blijkt dat de vraag naar last mile-leveringen, het stuk tussen distributiepunt en jouw voordeur, over de hele wereld tegen 2030 met 78 procent toegenomen zal zijn. Deze groeiende vraag naar bezorging betekent 36 procent meer bezorgbusjes in steden, wat leidt tot een stijging van emissies en verkeersopstoppingen. Gelukkig zijn er slimme oplossingen.

Groene bestelbus

Om als webwinkelier jouw producten met een minimale impact bij de consument te brengen, kun je kiezen voor een alternatieve bezorgservice. In vergelijking met de reguliere bezorgers zetten last mile-spelers als Budbee en MyPup in op snelheid, flexibiliteit én duurzaamheid door gebruik te maken van slimme lockers. Ook Albert Heijn en PostNL testen sinds kort pakketautomaten. Als consument laat je je pakketje bezorgen bij hun groene sorteercentrum en zij zorgen dat het fossielvrij wordt geleverd in een kluis. Zodra je pakketje daar ligt krijg je een pincode ge-sms’t zodat je het kunt ophalen wanneer het jou schikt. En dat scheelt een hoop CO2-uitstoot.

Consumenten die tijdens het online checkout-proces worden gewezen op het milieuvoordeel, kiezen vaker voor het ophalen bij een afhaalpunt. Geen wonder dus dat steeds meer webwinkeliers samenwerken met zulke bezorgdiensten. Het Amsterdamse sieradenmerk Vedder & Vedder werkt samen met Budbee om klanten op een duurzamere manier hun online aankopen thuis te laten bezorgen. En Zalando is onlangs een samenwerking gestart met Fietskoeriers, dat in meer dan veertig steden zonder CO2-uitstoot en extra verkeersdrukte opereert. Daarmee haken ze in op de groeiende trend van fietsbezorgingen. Want na het bezorgen van avondeten en pakketjes, wint ook boodschappen doen per fietskoerier in hoog tempo aan populariteit. Binnen enkele minuten heb je tegenwoordig je spullen in huis, als het aan Flink of Gorillas ligt.

Stap voor stap

Consumenten bestellen steeds meer pakjes en tegelijkertijd verwachten ze duurzame verzendopties. Bezorging met minimale impact verandert daardoor van nice to have naar must have. Voor webwinkeliers is het daarom aan te raden serieus te kijken naar groenere verzendmethoden. Dat loont voor onze planeet, maar ook de reputatie bij je klanten.

Over Vincka Izaack
Vincka Izaack is consultant digital product & e-commerce bij ONBRDNG. Eerder leidde ze bij RTL als head of product de ontwikkeling van RTLXL en Videoland. Vincka is dagelijks bezig met e-commerce en is tevens fervent online (window)shopper. In deze serie deelt ze haar kennis over hoe je de beste online ervaring kunt bieden.