Twinkle | Digital Commerce

Flinndal: Vitaminen op maat

2021-04-30
1000562
  • [interview]
  • 4:08

Elke drie maanden een pakketje in de brievenbus met vitaminen afgestemd op ieders persoonlijke situatie, dat is in een notendop hoe Flinndal te werk gaat. Het bedrijfsmodel lijkt te werken, steeds meer klanten vinden hun weg naar de vitaminenwebshop.

Het verhaal van Flinndal begint als zovele, met twee ondernemers aan een keukentafel. Het bedrijf ging in 2005 van start met twee producten, omega-3 en multivitaminen op abonnementsbasis. Deze vitaminen werden verkocht via telemarketing, in die tijd nog een booming business, vertelt e-commercedirecteur Wouter van Zweeden: ‘In de jaren daarna kwam er steeds meer weerstand tegen telemarketing en werd ook onze webshop gelanceerd. Inmiddels komt 99 procent van onze omzet uit online.’ Waar Flinndal tijdens de beginperiode alleen abonnementen op vitaminen aanbood, is het nu ook mogelijk om ze eenmalig te bestellen. ‘Het abonnement is nu een service geworden met de naam Herhaalgemak, waarbij we zo transparant mogelijk zijn. Vroeger hadden abonnementen vaak veel kleine lettertjes, maar met e-commerce kan dat echt niet meer. Klanten laten van zich horen middels reviews en dus is het van groot belang dat de zaken rondom een abonnement goed op orde zijn. Die transparantie hebben we dan ook tot in detail doorgevoerd met duidelijke prijzen en voorwaarden, zonder kleine lettertjes. We streven naar een klanttevredenheid van 100 procent, uit reviews blijkt dat we nu op 98, 99 procent zitten.’

Vitamine D

Flinndal heeft een goed jaar achter de rug, wat volgens Van Zweeden vooral te danken is aan de combinatie van e-commerce en de gezondheidscategorie waarin het bedrijf zich bevindt. ‘We hebben de wind in de rug gehad’, aldus de e-commercedirecteur. Toen het advies vanuit experts kwam om vanwege corona de weerstand te verbeteren met vitamine D, merkte Flinndal dat direct: ‘De verkoop daarvan ging door het dak, in bepaalde periodes was het niet aan te slepen. Eigenlijk werden alle producten die betrekking hebben op de weerstand goed verkocht.’ Een andere factor die bijdraagt aan de groei, is de groep waar het bedrijf sinds 2015 onder valt: Vision Healthcare. Van Zweeden: ‘Onze slagkracht is daarmee een stuk vergroot. Naast voordelen op inkoop- en logistiek gebied hebben we met name kunnen investeren in een sterk centraal digitaal team voor alle merken. We werken nu met een team van vijftig online specialisten en developers. Hierdoor kunnen we veel beter inspelen op de snelle veranderingen in de online wereld.’

Naamsbekendheid

Op dit moment staat naamsbekendheid vergroten hoog op de agenda. Daar wordt de komende tijd dan ook hard aan gewerkt, meldt Van Zweeden: ‘We zetten nu zowel tv-spots in als online marketing. We zien dat klanten die ons overwegen vaak na één keer bestellen lang klant blijven. We hebben een grote groep tevreden klanten, maar willen ervoor zorgen dat consumenten bij vitaminen direct aan ons denken.’ Dat is dan ook één van de motivaties achter de verkoop van Flinndal-producten op marktplaatsen als bol.com en Amazon. ‘Je ziet dat marketplaces steeds vaker het startpunt worden voor kopers om hun winkelervaring te beginnen. Vroeger begon het overgrote deel van de consumenten zijn shopreis via Google, nu gaat de helft direct naar bol.com. We willen dan ook niet dat wanneer een klant op een marktplaats “Flinndal” intikt, hij een ander product geadviseerd krijgt. Iemand die via bol.com binnenkomt is daarnaast een potentiële blijvende klant. We houden daarom de prijzen, leveringen en content in eigen beheer, zodat een klant via een marktplaats dezelfde ervaring met ons heeft als via het directe verkoopkanaal’, aldus de e-commercedirecteur.

Combinatie

Binnen de vitaminenmarkt is het lastig om je als bedrijf te onderscheiden. Voedingssupplementen zijn, tenzij je een product hebt met een specifieke combinatie van ingrediënten, in principe geen unieke producten. De onderscheidende factor van Flinndal is dan ook niet met één woord te omschrijven, legt Van Zweeden uit: ‘Het grootste onderscheid dat wij bieden is een combinatie van drie zaken: een goede kwaliteit van onze producten, een scherpe prijs en gemak en service voor de klant. Zo passen onze pakketjes door de brievenbus en zijn we gratis telefonisch te bereiken voor advies, ook in het weekend.’ Voor consumenten is het binnen de vitaminenmarkt ook lastig om producten met elkaar te vergelijken, weet Van Zweeden: ‘Dan ga je als consument kijken naar de best opneembare vorm, of er geen overbodige ingrediënten in zitten en de dosering. Maar negen van de tien keer zal er eerst gekeken worden naar de prijs. Waarom zou je als consument twee keer zo veel betalen voor een op het eerste oog vergelijkbaar product?’

De komende tijd gaat Flinndal verder inzoomen op personalisering, om nog meer service te kunnen bieden. Er is al een vitaminetest beschikbaar op de website en er wordt ook gekeken naar DNA-tests. ‘Dan wordt er door middel van een DNA-test uit wangslijmvlies gekeken naar welke vitaminebehoefte je hebt. Daarvoor hebben we onlangs een samenwerking gesloten met Rootine, de Amerikaanse marktleider op het gebied van gepersonaliseerde voeding. Samen brengen we deze technologie en de daarbij passende service naar Europa.’

Quick Bites
- Flinndal werd in 2005 opgericht in Haarlem.
- Het bedrijf is actief in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
- Sinds 2015 is het onderdeel van Vision Healthcare.
- De vitaminen van Flinndal worden niet in potjes verkocht, maar in zakjes in een plat brievenbusdoosje.
- Met de Herhaalgemak-service van Flinndal ontvangt een klant elke drie maanden automatisch zijn producten. Dit is ook aan te passen naar vier of zes maanden.