Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … DutchLease

2020-10-28
1000562
  • [interview]
  • 3:20

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude situatie? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze aflevering gaf Anne Uijttewaal, senior online marketeer bij Volkswagen Pon Financial Services en online marketeer voor leaselabel DutchLease, de antwoorden.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van DutchLease?

‘Leasemaatschappij DutchLease bestaat al meer dan veertig jaar en is een aantal jaren geleden begonnen met een website als online saleskanaal. De online marketeers van het Digital Team van Volkswagen Pon Financial Services – dat zorgt voor de online marketing van alle labels binnen het huis, waaronder dus DutchLease – beheren de website. Sinds de mogelijkheid bestaat om online offertes aan te vragen wordt hier flink gebruik van gemaakt. Daardoor werd de website als online saleskanaal al snel een zeer waardevolle toevoeging. De samenwerking tussen het Digital Team en DutchLease is hecht, waardoor de website echt een weerspiegeling is van de leasemaatschappij.’

Waarom een nieuwe website?

‘DutchLease was weliswaar tevreden met de vorige website, maar miste het premium gevoel dat ze graag bij klanten over willen brengen. De persoonlijke service die snel wordt geleverd, hetgeen klanten een premium gevoel geeft, moest beter tot zijn recht komen.’

Op welke punten is de website zoal veranderd?

‘De nieuwe site ziet er totaal anders uit dan de oude, maar is qua inhoud gelijk gebleven. Het grote verschil zit ’m in de donkere vormgeving en de nieuwe componenten die meer luxe uitstralen. Dit komt overeen met de wens tot meer premium uitstraling. Nieuw ontworpen en ontwikkelde componenten zijn de donkere blokken op de homepage, waarin overzichtelijk de populairste merken worden getoond en waarop wordt aangegeven dat er meer merken te kiezen zijn voor de bezoeker. Verder zijn de modelpagina’s voorzien van een fotocomponent waarin de auto vanaf verschillende posities wordt getoond. En bovendien is er nu een USP-component, waarin de USP’s van de maatschappij in beeld worden benoemd.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen?

‘Wij verwachten dat bezoekers de leasemaatschappij meer gaan zien als een premium maatschappij met uitstekende service bij wie de klant centraal staat. Een beschrijving die bij ons past omdat dit in de reviews al jaren terugkomt.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De ontwikkeling van de nieuwe site is een samenwerking geweest tussen onze eigen developers en digital partner Macaw. Voor de vormgeving tekende The Factor.e. Deze samenwerkingen bestaan al enige tijd. Het is essentieel dat onze visie goed begrepen en vertaald wordt.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee, dat is niet overschreden, mede omdat ons eigen Digital Team de website zelf in elkaar heeft geklikt.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Eigenlijk is dit project redelijk soepel verlopen. Dat zou kunnen komen doordat wij in eerdere projecten al een aantal lessen hadden geleerd. Eén van die lessen was dat de samenwerking goed moet zijn wanneer er verschillende partijen meewerken aan één project. In dit geval ging het om The Factor.e, Macaw, het Digital Team, de developers van Volkswagen Pon Financial Services en de leasemaatschappij zelf. Een andere les is dat je altijd een einddatum moet prikken waarop je live wilt gaan, zodat je dan daar naartoe werkt. Verder belangrijk: enthousiasmeer het hele team. Want als iedereen zich betrokken voelt, neemt ook iedereen zijn verantwoordelijkheid. En elk teamlid ziet wel iets anders wat verbeterd kan worden. En vooruit, nóg een les: breng iedereen binnen de organisatie op de hoogte van de livegang, zodat alle collega’s ervan weten. In het verleden is dat wel eens mis gegaan en bleken linkjes te zijn aangepast die op andere afdelingen in mails werden gebruikt. Niet erg klantvriendelijk. Dit zal ons niet snel meer overkomen.’

Welke nieuwe stappen wil DutchLease in de nabije toekomst nemen met de nieuwe website?

‘Normaliter testen wij grote veranderingen altijd eerst door middel van A/B-testen. Helaas was deze wijziging te groot voor een test, wat de implementatie ervan spannend maakte. Daarom zijn wij vrijwel direct na livegang – eind augustus – gestart met klantonderzoek en A/B-testen, om te kijken wat goed werkt aan de nieuwe website en waar kansen liggen voor verbetering. Verder willen we gaan onderzoeken of het tonen van reviews op onze site de conversieratio verhoogt. Daarnaast willen we graag een zoekbalk op de site, zodat bezoekers gemakkelijk op de juiste plek terechtkomen. En dat is tevens een mooie bron van informatie voor onze content- en SEO-strategie. Tenslotte willen we minder afhankelijk worden van advertenties door een sterke SEO-strategie in te zetten.’