De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt richtlijnen op om orde te scheppen in terugbetaalregelingen middels vouchers.
Vanwege de coronacrisis en de daarbij horende financiële gevolgen proberen veel bedrijven een terugbetaling te volbrengen met een voucher, in plaats van een bedrag. Volgens de ACM willen bedrijven hiermee faillissementen voorkomen op het moment dat consumenten massaal hun geld gaan terugvragen.
De ACM is van mening dat het verstandig kan zijn om als consument een dergelijke voucher te accepteren en begrijpt dat bedrijven deze vouchers aanbieden, maar heeft wel uitgangspunten opgesteld om er voor te zorgen dat het op zo’n eerlijk mogelijke manier gebeurt. De ACM zal niet optreden tegen bedrijven die zich aan deze uitgangspunten houden, maar benadrukt wel kritisch te kijken naar de situatie.
Uitgangspunten
Volgens de ACM is het recht op terugbetaling een wettelijk recht dat de autoriteit niet opzij kan zetten, een klant heeft dus in principe recht op terugbetaling. De voucher moet dan ook als volwaardige vervanging gelden voor de consument. Bijvoorbeeld door een verlate levering voor te stellen of een vergelijkbaar product aan te bieden. Daarnaast moet de voucher redelijk lang geldig zijn, bijvoorbeeld een jaar. Op de site van de ACM staat een overzicht van alle uitgangspunten.
Dit is zeker voor kleine bedrijven die een dienst aanbieden belangrijk. Zij hebben niet de expertise om zelf met duidelijke richtlijnen aan het werk te gaan; deze ondernemers kunnen nu terugvallen op de ACM-richtlijnen en ook hun klanten daarnaar verwijzen.