Twinkle | Digital Commerce

Bouwmaat werkt aan gepersonaliseerde folders

2020-02-17
1000562
  • 1:22

Bouwmaat wil klanten printfolders gaan sturen die op de persoonlijke leest zijn geschoeid. Technisch kan het. ‘De uitdaging is de content.’

Dat zei manager marketing en e-commerce Nick Vieberink op Data Driven Commerce.

Dat Bouwmaat ‘stoere dingen doet met data‘, liet hij in de aanloop naar zijn presentatie al weten aan Twinkle. Op het event gisteren vertelde hij uitgebreid over de digitale stappen van de franchiseketen voor vakmannen, die beschikt over 48 winkels, een webwinkel en een mobiele app.

Bouwmaat koppelt een omnichannelstrategie aan een persoonlijke winkelervaring in alle kanalen, de folders niet uitgezonderd. Vieberink: ‘Ook daarbij kijken we hoe we zo goed mogelijk kunnen aansluiten bij de individuele vakman.’ Dat geldt zowel voor de verspreiding – wie krijgt de folder en wie niet? – als voor de inhoud: ‘Het is toch mooi als tegelzetters op de voorpagina zien dat ze van hun favoriete merk tegellijm de derde zak gratis kunnen krijgen?’



Afbeeldingen van leveranciers

De benodigde klantdata zijn voorhanden, de koppeling met de drukkerij is mogelijk, desondanks denkt Vieberink dat het ‘nog wel een jaartje’ kan duren eer het gepersonaliseerde drukwerk bij klanten op de mat valt. ‘De uitdaging zit ’m in de content, de resolutie van de afbeeldingen met name. Om goede foto’s te kunnen plaatsen in print, hebben we de hulp van leveranciers nodig, de ene is daarin veel verder dan de andere.’

Oplage omlaag, conversie omhoog

Toch verwacht hij dat het gaat lukken om de folders per 2021 te personaliseren. ‘De productiekosten liggen per folder 30 procent hoger, maar we gaan dus goed kijken naar het adressenbestand en daarmee zal de oplage dalen. De conversie zal omhoog gaan.’