Twinkle | Digital Commerce

Hoe ThePhoneLab in vier jaar uitgroeide tot een miljoenenbedrijf

2019-10-23
1000562
  • 1:40

In 2015 werd ThePhoneLab, een reparatiedienst en webshop in refurbished smartphones, opgericht door vrienden Boris Blijham en Danny ten Nijenhuis. Nu, vier jaar later, is de onderneming gegroeid tot een goedlopend bedrijf met een omzet van 2 miljoen euro, zonder investeringen.

Tijdens Lightspeed Connect 2019, dat vandaag plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht, deed medeoprichter Ten Nijenhuis zijn verhaal. Belangrijkste succesfactor? Focus houden op één belangrijk aspect. In het geval van ThePhoneLab is dat de reparatiedienst. Volgens Ten Nijenhuis is het openen van filialen voor een reparatiedienst essentieel. ‘We kunnen niet anders dan offline aanwezig zijn.’ Maar ook online geldt als belangrijk kanaal. Zoals gezegd heeft ThePhoneLab ook een webwinkel waar het refurbished smartphones en accessoires verkoopt.

Maar het online kanaal is vooral belangrijk om vertrouwen te scheppen richting de klant. Volgens de medeoprichter zijn reviews namelijk een belangrijke reden van klanten om naar ThePhoneLab te stappen. ‘Investeer dan ook in die reviews. Als er een ontevreden klant is, die op het punt staat een negatieve review te schrijven, twijfel dan niet om daarin te investeren. Dan kost dat misschien eenmalig 500 euro. Maar als je zoals wij reviews hoog op de website hebben staan, kost een negatieve review je veel meer dan die investering die je aan die ene klant kwijt bent.’

Youtube-kanaal

ThePhoneLab wil zich ook als hip merk positioneren. Werknemers dragen bijvoorbeeld witte dokterskleding (‘want klanten geloven dan sneller dat je er verstand van hebt’) en ook via grappige video’s komt er meer verkeer naar het kanaal. In dat laatste hebben de ondernemers ook een verleden. Voordat ThePhoneLab werd opgericht, beschikte Ten Nijenhuis over een populair YouTube-kanaal met een half miljoen abonnees. Op dat kanaal werden compilaties van grappige video’s getoond.

Toch wordt online niet alleen als belangrijk marketingkanaal gebruikt. Ook de winkels zelf hebben daar een rol in. Ten Nijenhuis: ‘De winkel is niet alleen een plek waar we onze diensten aanbieden. Het is ook een banner voor ons merk. Dat wordt soms wel eens vergeten door winkeliers.’