Twinkle | Digital Commerce

Klanten leren kennen

2019-05-13
1000562
  • [opinie]
  • 1:43

‘Inspireren kan online beter dan offline’, is de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Eric van der Palen, e-commerce manager van Brabantia.

Tekst: Eric van der Palen

Inspireren is nooit eenvoudig, ongeacht het medium. Het vereist hard werken en geduld. Het is niet zomaar een taakje op je to-dolijst. Je dwingt het niet af. Of je iemand oprecht inspireert, dat bepaalt diegene zelf. Inspireren is wat dat betreft online net zo lastig als offline.

Groot publiek bereiken

Heb je een inspirerende boodschap, dan bieden online kanalen je echter wel de kans om relatief eenvoudig en voordelig een groot publiek te bereiken. Zo ontwikkelen onbekende tieners zich soms razendsnel tot internationale influencers, een beroep dat enkele jaren geleden niet eens bestond. Maar ook gevestigde influencers moeten iets wezenlijks te bieden hebben. Ze moeten blijven boeien. Het ene onderwerp leent zich bovendien beter voor online inspiratie dan het andere.

Ik zoek mijn inspiratie voor bijvoorbeeld kleding, reisbestemmingen, cadeaus of het avondeten altijd online. De verbouwing van onze badkamer begon echter nog gewoon op de woonboulevard. Ook professionele inspiratie zoek ik nog vaak op seminars en congressen. Het is misschien een heel persoonlijke voorkeur, maar soms wil ik iets gewoon zelf zien, aanraken of meemaken.

Beperkte offline communicatiemogelijkheden

Bij Brabantia willen we huishoudelijke klusjes een beetje leuker maken. Dat is ons verhaal. Offline zijn onze communicatiemogelijkheden beperkt, zeker op de winkelvloer. Online hebben we juist alle ruimte om ons verhaal te vertellen, zowel op ons eigen online platform als in de digitale kanalen waar onze doelgroep graag vertoeft. De kunst is echter om steeds de juiste boodschap op het juiste moment op de juiste plek te krijgen.

Om dat laatste goed te kunnen doen, moeten we onze klanten kennen. We moeten weten wat ze zoeken en waar ze zoeken. We moeten weten wat hen boeit. En juist daar schuilt de kracht van online, want online hebben wij onze klanten de afgelopen jaren vele malen beter leren kennen dan we offline ooit zouden hebben gekund.

Eric van der Palen is e-commerce manager van Brabantia. Hij geeft de pen voor de volgende column over aan Ard Huisert, cmo van lampenlicht.nl.