In de eerste drie maanden van 2019 zag het sportmerk een groei van veertig procent in de online sales.
Productlanceringen en directe productverkoop via de nieuwe checkout-tool van Instagram waren volgens adidas-CEO Kasper Rorsted de belangrijkste aanjager voor de groei in online sales in het eerste kwartaal.
Niet naar externe site gestuurd
De Instagram-tool werd in maart geïntroduceerd. Adidas is een van de ruim twintig merken die de checkout-tool gebruiken. Merken betalen een bepaald bedrag aan Instagram om direct via de app producten te verkopen. Consumenten kopen de producten in de app en worden niet naar een externe site gestuurd. Dit moet mensen aanmoedigen om meer te shoppen en minder vaak bij de aankoop af te haken.
Maar hoe handig het proces voor klant en merk ook is, het grote nadeel is dat de merken op deze manier weinig controle hebben over de klantbeleving en de data, omdat die binnen de Instagram-muren blijven.
Exclusieve productlanceringen
Andere oorzaken voor de sterke groei (24 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2018) was een reeks van exclusieve productlanceringen waarvan het merk wist dat ze goed via Instagram zouden verkopen.
Adidas zal echter niet in staat zijn elke kwartaal bijzondere exclusieve nieuwe producten op deze manier te introduceren. Er kunnen dus nog geen conclusies voor de langere termijn worden getrokken wat betreft de inzet van Instagram voor B2C-producten, meldt Digiday.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Aankopen via Instagram jagen online sales adidas aan
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.