Twinkle | Digital Commerce

Webshop met magazine-beleving

2018-01-17
1000562
  • [case]
  • 3:24

Een A-merk webshop met de beleving van een online magazine. Dat was  kort samengevat de redesignopdracht die kinderkledingmerk Imps&Elfs meegaf aan internetbureau Sition. Het werd een secure klus waarbij alles pixel-perfect moest zijn. ‘Je komt voor veel dilemma’s te staan.’

Twee jaar geleden raakte Imps&Elfs-eigenaar Fons Cohen tijdens de Webwinkel Vakdagen in gesprek met internetbureau Sition. Hij vertelde over zijn idee om bij het redesign van de webshop gebruik te maken van een online magazine-achtige look-and-feel. ‘De vorm van storytelling past bij ons omdat we als merk een verhaal te vertellen hebben’, meldt de ondernemer. ‘Dutch design en duurzaamheid spelen een sleutelrol in ons bedrijf en in onze collectie. Maar we wilden tegelijkertijd een gebruiksvriendelijk programma waarmee we zelf productpagina’s en –categorieën kunnen maken.’

Omdat Sition werkt met onder meer de e-commerce software van Shopware, dat veel mogelijkheden biedt op het gebied van storytelling, gingen beide partijen de samenwerking aan. Imps&Elfs zette zijn vaste designer Jeroen Bruijn van online communicatiebureau Selfs in en vanuit Sition was eigenaar Dennis Bottram nauw betrokken bij het project. Beiden kwamen te staan voor een uitdagende klus. Kunnen de gedetailleerde designeisen van Imps&Elfs gemakkelijk worden geïmplementeerd binnen de mogelijkheden van de software? En zo niet, wat zijn dan in tijd en budget de gevolgen van de aanpassingen die gemaakt moeten worden?

Meer tijd

Elke software heeft wel zijn beperkingen op het gebied van implementatie. Zeker als de eisen op het gebied van design hoog zijn. Toch ging het kinderkledingmerk niet meteen uit van die beperkingen, maar schoof het zonder concessies achter de tekentafel. Hobbels zouden gaandeweg het proces worden getackeld. Voor Bruijn was het zaak om het designniveau van de storytelling-pagina’s door te trekken naar de overige pagina’s, zoals de categorie-, en productdetailpagina’s en de check-out-stappen. De software biedt daarvoor verschillende opties. ‘De visuele mogelijkheden zijn zo groot dat je al snel de drang krijgt om ook de standaardelementen aan te gaan pakken’, aldus de ontwerper. ‘Dit is zeker niet noodzakelijk maar zorgt wel voor een zeer consistent verhaal. Omdat wij die keuze wel hebben gemaakt, kostte het project iets meer tijd.’ Dat leverde Bruijn overigens wel een nieuw inzicht op: ‘Bij een volgend project weten wij nu precies waar meerwerk in zal gaan zitten als je ervoor kiest om ook alle standaard Shopware-elementen aan te passen.’

Dat het project meer tijd in beslag nam, had ook te maken met externe factoren. Zo werd Imps&Elfs halverwege het proces overgenomen. ‘We kregen daardoor onder andere te maken met meer stakeholders’, vertelt Bottram. ‘In bepaalde zin gaf dat ook wel weer meer dynamiek en betrokkenheid aan het proces.’ En omdat de software van Shopware – als relatief nieuwe speler op de Nederlandse markt – ook voor Sition hier en daar nog verduidelijking nodig had, moest soms een beroep worden gedaan op de community. ‘Probleem daarvan was dat daarin vooral Duits werd gepraat, waardoor wij elkaar intern moesten helpen. Inmiddels kun je daar trouwens wel in het Nederlands terecht.’

In april 2017 vond de soft launch van de webshop plaats en inmiddels is de beheerfase bereikt. De webshop is ingedeeld in de categorieën Sleep, Walk en Talk, corresponderend met de kledingmaten van de zeer jonge doelgroep. Per categorie kunnen consumenten ‘bladeren’ langs grote sfeerfoto’s met bijpassende inspirerende teksten. Ook is er een aparte Lifestyle-afdeling waar producten voor in de kinderkamer te vinden zijn. ‘Eén van de grote voordelen van onze nieuwe webshop is dat we die pagina’s zelf volledig kunnen beheren, zonder tussenkomst van een ontwikkelaar’, vindt Bruijn. En ja, bevestigt Bottram tot slot, dat vroeg om een goede voorbereiding en uitvoering, met name voor het implementeren van het design. ‘Dat was uiteindelijk 70 procent van het gehele proces. Dat is fors meer dan bij andere opdrachten.’

Over Imps&Elfs
Imps&Elfs werd in 1997 opgericht door Fons Cohen. Het bedrijf is gevestigd in Amsterdam en verkoopt en ontwikkelt duurzaam gefabriceerde kinderkleding van natuurlijke katoen. Daarnaast heeft de onderneming agenten en importeurs in meer dan tien landen en is het merk onder andere te koop in bijzondere winkels in Parijs, Londen, New York, Milaan, Seoul en Tokio. In 2016 werd het bedrijf overgenomen door het moederbedrijf van zwangerschapsmodemerk Noppies, 9M.
Imps&Elfs verkoopt via een Nederlandstalige webwinkel en over de grens via een Duitstalige en internationale shop. Doel in de toekomst is voor meerdere landen een dedicated webshop te hebben.