Twinkle | Digital Commerce

Vooral retailers die primair online verkopen blijven groeien

2017-05-27
1342755
  • [nieuws]
  • 1:11

Hoewel de groei iets afvlakt, doen Nederlanders steeds meer van hun detailhandelsbestedingen online. Retailers die hun producten primair op internet aanbieden profiteren het hardst; twee keer zo hard als retailers die e-commerce erbij doen.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. Het bureau laat vanochtend weten dat de Nederlandse detailhandel afgelopen september 1,1 procent meer heeft omgezet dan in september vorig jaar. Het aantal verkopen steeg met 0,7 procent, de prijzen met 0,4 procent. De zogenoemde ‘koopdagsamenstelling’ in september had een positief effect op de omzet.

Online omzet
De online detailhandelsomzet groeide in september veel sterker, met 11,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Steeds meer van de Nederlandse detailhandel speelt zich af op internet, hoewel de online groei in september achterbleef bij die in de maanden ervoor. Ook de digitale kwartaalgroei (juli tot en met september) kwam procentpunten lager uit dan die in het tweede kwartaal.

Meeste groei voor webwinkels
De vraag welke partijen het meest profiteren van de online groei kan al ongeveer een jaar van hetzelfde antwoord worden voorzien: het zijn de bedrijven die primair via internet verkopen. Ook in september groeide de online omzet van de zogenoemde ‘webwinkels’ weer harder dan die van ‘multichannelers’ (bedrijven met fysieke winkels die daarnaast online verkopen): met respectievelijk 14,1 versus 7,1 procent.