Twinkle | Digital Commerce

’16 procent van Nederlanders koopt boodschappen online’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:05

De afgelopen twee jaar heeft 15,9 procent van de Nederlandse huishoudens een bestelling geplaatst bij een online supermarkt. Bijna de helft daarvan vulde meer dan één keer zijn winkelmandje in de digitale super.

Dat meldt GfK op basis van eigen onderzoek. Het bureau geeft niet aan hoe groot het aandeel van online is in de totale supermarktopbrengst van 17,26 miljard euro in de eerste zes maanden van 2016.

Doelgroepen
De groep die meer dan één keer online bestelt, is goed voor 80 procent van de omzet van websupermarkten. ‘Huishoudens met kinderen en een hoog inkomen, en jongeren besteden bovengemiddeld aan online boodschappen’, aldus GfK.  Zo’n 49 procent van de digitale supermarktomzet kwam van deze doelgroepen. In de fysieke super zijn deze groepen goed voor 37 procent van de opbrengst. Ouderen besteden relatief minder online.

Veel groeipotentie
Een hoge winkeldichtheid, ruime openingstijden en grote assortimenten maken dat Nederlanders relatief weinig supermarktaankopen doen op internet. Nog wel: ‘Ondanks die beperkende factoren zien wij vanaf het huidige niveau veel groeipotentie voor het online bestellen van boodschappen’, aldus Sonny Duijn, sectoreconoom retail bij ABN Amro, eerder dit jaar. Volgens hem is de online superomzet over tien jaar tien keer zo groot.