Twinkle | Digital Commerce

Martijn van der Zee: 'Het liefst ga ik backpacken'

2017-05-27
180101
  • 2:43

Martijn van der Zee werd gelauwerd voor zijn grote social media-successen bij KLM. Toch verruilde hij een jaar geleden zijn werkterrein van de luchtvaartmaatschappij naar fashion retailer Suitsupply. En daar is hij zelf het meest trots op.

‘Ik was zo verknocht aan de airline-wereld en heb er heel lang over moeten nadenken. Maar bij Suitsupply kun je echt ondernemen en dat is zoveel uitdagender.’

Tekst: Danielle Scheffer | Beeld: Twinkle/BBP Media

___________________

Naam: Martijn van der Zee
Functie: marketingdirecteur Suitsupply
Leeftijd: 44
___________________

Inspiratie
‘Bij online inspiratie denk ik meteen aan Hellofresh. Het bedrijf zet zijn propositie in een totaal nieuwe categorie helder en heel goed neer, je snapt het meteen. Het is bovendien een aantrekkelijke site. Maar sinds ik in de retail zit, raak ik ook geïnspireerd door offline zaken. Ik vind het interessant om te zien wat er gebeurt in winkels, hoe ze veranderen door de impact van digitaal. Enerzijds staat in een willekeurige provinciestad de helft van de winkels leeg, anderzijds gaan pure players ook stenen winkels openen. Hoe gaan de klassieke retailers daarop reageren? Dat varieert van het bieden van experience tot het lanceren van drop points en alles daartussen. De omnichannel aanpak boeit me enorm.’

Tempo
‘Het aantrekkelijke van de e-commerce branche vind ik het tempo van de ontwikkelingen, de mate waarin consumenten nieuwe concepten omarmen en wat je daar zelf in kunt betekenen. Je kunt zelf als persoon of als team echt impact hebben als je de juiste dingen doet, je kunt je echt onderscheiden. Maar je moet het wel goed en snel doen. Aan de consument ligt het niet.’

Ontwikkeling
‘De opvallendste ontwikkeling in e-commerce op dit moment vind ik software as a service. Er zijn veel aanbieders, je kunt het als bedrijf snel inzetten en opschalen, het maakt niet uit hoeveel users je hebt. De software doet het meteen en dat maakt veel snelheid. Allemaal voordelen.’

Shoppen
‘Ik koop zelf vrijwel alles wat los en vast zit online. Kleding, huishoudelijke benodigdheden en apparaten, cadeautjes, van alles voor de kinderen, noem het maar op. Het enige wat me soms tegenhoudt is een gebrek aan bezorgopties. Nespresso is daar een voorbeeld van. Dat haal ik dan liever in de winkel. En ook schoenen koop ik offline. Maar dat komt omdat ik geen gelijke voetmaten heb.’

Sport
‘In mijn vrije tijd voetbal ik graag. Dat doe ik nog steeds in mijn team van vroeger. Jammer genoeg ben ik de laatste tijd vaak geblesseerd. En ik heb vier kinderen, de oudste is 12, daar breng ik ook graag tijd mee door.’

Vakantie
‘Mijn favoriete vakantiebestemming is Azië. Daar ben ik al jaren erg van gecharmeerd. Het liefst ga ik eerst backpacken en eindig ik mijn reis op het strand. En binnen Azië heb ik een voorkeur voor Indonesië. Dat heeft ook wel een reden: mijn moeder is daar geboren en opgegroeid, en de vader van mijn vriendin ook. Dus daar komen we graag. Verder zou ik er heel graag eens naar Bhutan gaan, maar dat is niet zo makkelijk. De koning laat er maar mondjesmaat toeristen toe.’

Motto
‘Een motto is is move fast and break stuff. Af en toe moet je kritisch naar jezelf kijken, niet blijven kabbelen. Maak iets stuk en begin opnieuw, dan kom je tot betere dingen. Je moet jezelf af en toe uit je comfortzone trekken.’
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2016.