Twinkle | Digital Commerce

Steven Bakker sluit terugkeer bij BAS Group niet uit

2017-11-08
180101
  • 1:49

Oprichter Steven Bakker staat onder voorwaarden open voor een terugkeer bij de Bas Group, die uitstel van betaling heeft aangevraagd. De onderneming achter MyCom, Dixons en iCentre kan de rekeningen niet meer betalen en hoopt op een doorstart.

De Bas Group, die de groeiende online concurrentie de afgelopen decennia goed het hoofd wist te bieden, heeft de surseance zaterdag aangevraagd. Er is naar eigen zeggen 'onverminderd vertrouwen in een succesvolle toekomst van de onderneming'. Met de bewindvoerder wordt gewerkt aan een doorstart. De winkels en webwinkels blijven voorlopig open.

Comeback
Oprichter Steven Bakker, die eerder dit jaar afscheid nam als ceo van de Bas Group, neemt een comeback in overweging. Leveranciers hebben daar bij hem aangedrongen, bevestigde hij gisteren aan De Telegraaf. Hij wil echter alleen terugkomen als er ruimte is voor innovatie, ruimte die hij in zijn laatste periode miste.

Pionieren
Bakker sprak dit voorjaar op verschillende plekken over de rigoureuze veranderingen die sinds de start van de onderneming zijn doorgevoerd om niet alleen overeind te blijven, maar ook te groeien. Zo pionierde de consumentenelektronicaverkoper met click & collect in Nederland en met internet op de winkelvloer, waardoor ‘de muren van elastiek werden'.

Einde van pure players
Bakker voorspelde het einde van pure players en rekende voor dat online bezoek offline omzet betekent: ‘Ik heb becijferd dat 1 procent meer online traffic zorgt voor 0,25 procent meer offline omzet. De conversie in de winkel is al gauw tien keer hoger dan die online. Bovendien biedt fysiek contact betere mogelijkheden om aan cross-selling én storyteling te doen, wat de loyaliteit bevordert.’

Peter Brussel
Bakker werd in april opgevolgd (ad interim) door Peter Brussel, voormalig algemeen directeur van BCC. Hij geeft leiding aan ongeveer twaalfhonderd mensen. Marco Heestermans, tot een half jaar geleden als retaildirecteur in dienst bij de Bas Group, heeft zich in De Telegraaf negatief uitgelaten over Brussels 'strategie van een dinosaurus' (Blendle). 'Alle vernieuwing, ook online, is stopgezet. De nadruk ligt op kostenbesparing in plaats van investeren. De koers is weer helemaal van een traditionele winkelketen.'

Met een online omzet van ruim 50 miljoen euro bezet de Bas Group plek 31 in de nieuwe Twinkle100.