Twinkle | Digital Commerce

Bol.com goed voor 18 procent van Docdata’s omzet

2017-05-27
180101
  • 1:43

Het belang van Bol.com in Docdata’s fulfilment-omzet is in een jaar tijd gegroeid van 14,7 naar 17,8 procent. Net als een andere belangrijke klant, Asos, rekent de Ahold-dochter af volgens een ‘kostprijs-plus’ model. Dat drukt de winst van Docdata.

Een en ander blijkt uit het afgelopen halfjaarbericht (pdf). Docdata’s fulfilment-omzet (93 procent van de concernomzet) kwam 14 procent hoger uit dan in de eerste helft van vorig jaar, op 78,7 miljoen euro.

De inkomsten zijn negatief beïnvloed (min 5,5 miljoen euro) door de afgenomen dienstverlening voor ‘de grootste klant in Duitsland’, Zalando. Daar staat flinke autonome omzetgroei dankzij Docdata’s andere retailklanten (plus 15 miljoen euro) tegenover. Het totale aantal verwerkte transacties nam met 17 procent toe.

Bol.com in Waalwijk
Het bedrijf uit Waalwijk laat weten dat de grootste Nederlandse klant inmiddels tekent voor 17,8 procent van de inkomsten. Daarmee is Bol.com het Duitse Zalando (14,7 procent) voorbij. De Ahold-dochter wil de komende jaren flink groeien, waartoe het in 2017 een eigen distributiecentrum opent, met eigen apparatuur, op eigen grond. Dat verrijst ook in Waalwijk, niet ver van het huidige Docdata-magazijn. Het personeel en de dagelijkse leiding in het eigen Bol.com-dc komen straks van Docdata, waarmee de webwinkel al sinds het eind van het vorige millennium samenwerkt.

Minder rendabele omzet
Naast Bol.com is Asos een hele belangrijke klant voor Docdata. De internationale inkomsten van de Britse pure player zitten weer in de lift en daar profiteert Docdata omzettechnisch ook van. Dat de winst niet meegroeide met de fulfilment-omzet, heeft volgens Docdata te maken met de contracten met Bol.com en Asos.

Uit het bericht: ‘De lagere brutowinstmarge van Docdata heeft met name te maken met twee klantencontracten die zijn overeengekomen op basis van het zogenaamde "cost-plus" beginsel van kostendoorberekening in plaats van het in rekening brengen van een "service-fee" voor alle als onderdeel van onze dienstverlening verrichte werkzaamheden. De twee klanten waarvoor deze vergoedingssystematiek wordt gehanteerd zijn bol.com in Nederland en ASOS in Duitsland.’

Lees ook: Op de Brabantse grond van Bol.com (10 juli 2015)