Twinkle | Digital Commerce

V&D op de schop: ‘online en offline nieuw warenhuis’

2017-05-27
180101
  • 1:43

V&D presenteerde vanochtend zijn nieuwe plannen voor de toekomst. Het bedrijf wil zichzelf 'en het fenomeen warenhuis’ zowel offline als online opnieuw uitvinden. Dit doet het met meer beleving en een sterkere focus op eigen merken en lokaal ondernemerschap.

Het management van V&D wil de warenhuisketen weer een eigen gezicht geven, meldt het bedrijf in een persbericht. De nieuwe strategie moet V&D al in 2017 winstgevend maken. De focus komt sterker te liggen op mannen en vrouwen in de werkende leeftijd en hun (klein)kinderen. De vrouwen staan meer centraal in het modeaanbod. Daar worden de kledingcollecties voortaan vaker ververst, om actueler te zijn voor deze groep.

Nieuwe webwinkel
Onderdeel van het ‘nieuwe V&D’ wordt een vernieuwde webwinkel. Ook wordt de smartphone app verbeterd en krijgen een aantal winkels bestelzuilen voor digitale orders. In deze testwinkels wordt het personeel voorzien van iPads. Om beleving in V&D te creëren, werkt het bedrijf samen met vloggers en bloggers voor de website en met Sanoma voor wat 'retailtainment' wordt genoemd.

Inspraak
De bedrijfsleiders van de filialen krijgen meer te zeggen over de inkoop van producten. Zij kunnen aangeven welke artikelen goed lopen in hun vestiging en krijgen de kans om producten van lokale ondernemers aan het assortiment toe te voegen. De eigen merken van V&D krijgen in alle kanalen voorrang op de A-merken, waarvan een groot aantal wordt geschrapt.

Eerdere strategie geschrapt
Met de nieuwe strategie krijgt het vorig jaar gepresenteerde winkelconcept van de keten geen vervolg, schrijft V&D. In plaats daarvan kijkt het nu naar hoe klanten de winkel ingericht willen zien. ‘Via Blijmet.vd.nl hebben we duizenden ideeën en suggesties gekregen van betrokken klanten, die ons precies aangeven wat ze blij maakt, en hoe we ze blijer kunnen maken’, meldt de nieuwbakken ceo John van der Ent. ‘Ook de brainstormsessies met medewerkers en management-trainees leveren veel goede ideeën op. Een aantal daarvan kunnen we op korte termijn invoeren, andere vragen meer tijd.’

Leestip: MarketingTribune was vandaag bij V&D 's presentatie aanwezig. 'Niet lullen, het gaat om de spullen.'