Twinkle | Digital Commerce

Gros Nederlandse webverkopers actief in België

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:46

Van de online verkopende bedrijven in Nederland is 76 procent actief op de Belgische markt. Daarmee vormen onze zuiderburen met afstand de populairste buitenlandse afzetmarkt voor webondernemers.


Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat de Europese Commissie deze week heeft gepresenteerd. TNS Nipo verzorgde de resultaten uit ons land. De Eurobarometer over ‘Companies engaged in online activities’ (pdf, zie pagina 149) leert dat veel minder van de Nederlandse bedrijven actief zijn in Frankrijk (47 procent) en Duitsland (41 procent). Luxemburg volgt weer ver daarachter (28 procent), daarna komen andere Europese landen.

Uit de Eurobarometer valt ook op te maken dat Belgische online verkopers (b2b en b2c) gemiddeld meer internationaal actief zijn dan Nederlandse. Zo verkoopt 85 procent van de Belgische ondernemingen aan Nederlanders en 71 procent aan Fransen. Toch ziet België meer digitale omzet naar het buitenland lekken dan andersom.

E-commerce in België
De Belgische e-commerce groeit flink, maar daar spinnen vooral ondernemingen uit andere landen garen bij. Acht van de tien grootste online verkopers in België komen uit het buitenland. Onze zuiderburen kunnen, mede door de huidige arbeidswetgeving, niet tegen de snelle levering vanuit met name ons land op.

Digital Belgium
Grote Nederlandse spelers als Bol.com, Coolblue, Wehkamp en de Bijenkorf profiteren bovengemiddeld van de online bestedingsgroei bij onze zuiderburen. Die werd door BeCommerce becijferd op 28 procent in 2014. Samen met een aantal andere Belgische stakeholders lanceerde de belangenvereniging afgelopen dinsdag een grootschalig project om de positie van online verkopers uit eigen land te versterken: Digital Belgium. Met dat platform moet de ‘tienjarige achterstand’ ten opzichte van buurlanden worden goedgemaakt (video).

16 maatregelen
Een dag na de lancering van Digital Belgium kondigde de Europese Commissie deze week 16 maatregelen aan om te komen tot een digitale interne markt. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie stelt hoge prioriteit aan het bevorderen van cross-border e-commerce. De beleidsplannen werden over het algemeen goed ontvangen, ook door belangenkoepel Ecommerce Europe.

Btw-drempel
Met name het voornemen om een internationale btw-drempel te creëren genereerde veel steunbetuigingen. Andere maatregelen die grensoverschrijdende online aankopen moeten stuwen zijn harmonisatie van wetgeving, een consultatie over internationale pakketbezorging, een verbod op commerciële geoblocking en een onderzoek naar concurrentiebeperking.