Twinkle | Digital Commerce

Expedia koopt Orbitz

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:22

Expedia neemt voor circa 1,6 miljard dollar concurrent Orbitz Worldwide over. Daarmee wordt het bedrijf onder andere eigenaar van Ebookers. Op de Amerikaanse reismarkt blijven er feitelijk nog maar twee grote spelers over: Expedia en Priceline, waar Booking.com onder valt.

Expedia nam enkele weken geleden al de Noord-Amerikaanse activiteiten van Travelocity over, voor een bedrag van 280 miljoen dollar. De online travel agent heeft daarmee extra wapens gekregen in de strijd met Priceline. ‘It’s just Priceline Vs. Expedia now in the U.S., at least for now’, schrijft reisplatform Skift vandaag over het titanengevecht.

Ebookers
Met de acquisitie komen alle reismerken van Orbitz in handen van Expedia, waaronder Ebookers, Cheaptickets.com (niet te verwarren met Cheaptickets.nl) en HotelClub. Ook Orbitz for Business en de private label travel technology solutions van het Orbitz Partner Network verhuizen mee, mits de overname wordt goedgekeurd door toezichthouders.

Omzet en winst Orbitz
Afgelopen jaar kwam er een kleine 12,5 miljard dollar aan boekingen binnen bij het winstgevende Orbitz. Uit het vandaag gepresenteerde cijfermateriaal:


Expedia in Nederland

De overnemende partij Expedia maakt sinds ongeveer drie jaar serieus werk van de Nederlandse vakantiemarkt. Met een omzet van 71 miljoen euro in 2013 bezet het bedrijf de 18e plek in de Travel 30 (onderdeel van de Twinkle100). Daarin zijn de grootste online reisverkopers gerangschikt naar online omzet in ons land. Ebookers bezet de 17e plek op die lijst.

Samenwerking
Enkele maanden geleden sloot Expedia een samenwerking met de D-rt Groep, waar D-reizen en VakantieXperts deel van uitmaken; vakantiegangers worden zowel in fysieke reisbureaus als online gewezen op Expedia’s aanbod van een kwart miljoen accommodaties.