Twinkle | Digital Commerce

Zet en drukfouten voorbehouden: kan dat ook online?

2017-11-11
180101
  • 2:18

Bij Wijnvoordeel kon je enige tijd via een specifieke link en met een kortingscode een doosje wijn (6 flessen) voor 4 euro kopen. Er werden zelfs geen verzendkosten gerekend. Dat dit een onrealistisch laag bedrag is, zal iedere consument begrijpen.

Hema plaatste enkele jaren geleden naar eigen zeggen per ongeluk een taart voor 0 euro in de webshop. Wijnvoordeel claimt dat zijn recente kortingsactie een stunt was en het leverde de flessen daadwerkelijk. Van Hema zou het een fout geweest zijn, maar ze leverden uiteindelijk wel. Waren ze ook verplicht te leveren?

Prijsbepaling
Als (web)winkel of andere handelaar ben je zelf verantwoordelijk voor je prijsbepaling. De prijs in je webwinkel is een aanbod. De koper hoeft dat aanbod alleen maar te aanvaarden. Zodra het aanbod is aanvaard, is er een overeenkomst en een (ver)koopverplichting. Is het duidelijk dat er over de prijs onderhandeld kan worden, dan is een aanbod slechts een ‘uitnodiging tot onderhandeling’. De andere partij mag dan een tegenbod doen. Pas als beide partijen akkoord gaan met een bepaalde prijs, is er een overeenkomst.

Zet- en drukfouten
In veel folders en catalogi staat dat zet- en drukfouten zijn voorbehouden. Daarmee bedoelen de reclamemakers te zeggen dat het kan zijn dat de prijzen niet kloppen. Op die manier proberen ze te waarborgen dat ze op die prijzen terug kunnen komen. Helaas is zon zin daar niet voldoende voor als het een redelijk en realistisch aanbod betrof. De koper mocht er in dat geval namelijk van uitgaan dat het aanbod zo bedoeld was.

Onrealistisch aanbod
Anders is het als het aanbod onrealistisch is, bijvoorbeeld omdat de prijs duidelijk veel te laag is voor dat product. Het gaat in dat geval om grote verschillen. Zoals bijvoorbeeld een gratis taart, zonder verdere voorwaarden of 6 flessen wijn voor 4 euro zonder verzendkosten. Of bijvoorbeeld een nieuwe Apple iMac voor 200 euro, in plaats van 2000 euro. De koper moet in dergelijke gevallen begrijpen dat dit aanbod niet realistisch is en dat het niet de bedoeling was van de verkoper om het voor deze prijs te verkopen. Aanvaarding is in dat geval niet voldoende.

Gratis taart en goedkope wijn
De taart en de wijn hadden dus niet geleverd hoeven te worden. Ongelimiteerd gratis taart kunnen bestellen is natuurlijk onrealistisch. Het zou anders zijn als Hema er voorwaarden aan had verbonden, zoals 'De eerste duizend personen die bestellen krijgen een gratis taart' en/of  '1 taart per persoon toegestaan' of bijvoorbeeld 'Bij aankoop van 25 euro in de webwinkel ontvangt u een gratis taart'. Dat zou realistisch geweest zijn. Hetzelfde geldt voor de wijn. In Nederland kun je nergens voor minder dan 1 euro een fles wijn kopen. Bovendien kost het al een aantal euro om zon doosje te verzenden. Wijnvoordeel legt er dus op toe. Ze hadden daarom niet hoeven leveren.