Twinkle | Digital Commerce

‘Webwinkeliers mijden stadcentra’

2017-11-08
180101
  • 1:52

Onvoldoende aanbod van geschikte panden, hoge huurprijzen en de strikte huurwetgeving maken dat webwinkeliers noodgedwongen winkels buiten dorps- en stadscentra openen.



Dat blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Seinpost Adviesbureau. De vestigingsvoorkeur van webwinkeliers met fysieke verkoopaspiraties
gaat uit naar stads- of dorpscentra met tenminste honderd winkels en een regionale aantrekkingskracht.

Samenwerking
De praktijk leert dat 38 procent van de webwinkeliers desondanks een eigen winkel opent op een bedrijventerrein. ‘Om webwinkels beter te faciliteren bij het openen van winkels in winkelgebieden is meer samenwerking tussen vastgoedeigenaren, makelaars, centrummanagers en beleidsmakers nodig’, stelt Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen van de HvA.  

Locatie-eisen
Webwinkeliers vestigen zich graag – al dan niet tijdelijk – in winkelstraten met een eigen karakter, een goede bereikbaarheid met de auto en met veel andere winkels in de directe omgeving. Webwinkels beoordelen een winkelpand vooral op de aanwezigheid van opslag- en kantoorruimte, parkeergelegenheid voor klanten en goede laad- en losmogelijkheden.

Kleine panden met lage huurprijzen zijn in trek
Webwinkels zijn voor de vestiging van een eigen winkel of pop-up store vooral op zoek naar de wat kleinere winkelpanden (tot 100 vierkante meter) met een lage huur. De meerderheid van de webwinkeliers wil voor een eigen winkel maximaal 80 euro per vierkante meter per jaar betalen en voor een pop-up store minder dan 250 euro per week.

Kans
‘De ruimtevraag van webwinkeliers biedt kansen voor de verdere ontwikkeling van winkelgebieden’, verklaart John Bardoel van Seinpost. ‘Zij willen zich graag vestigen buiten de hoofdwinkelstraten. Daar staat veel leeg. Dat is een belangrijke kans die tot nu toe nog onvoldoende benut wordt’.

Vestigingsbehoeftes
De Hogeschool van Amsterdam en Seinpost Adviesbureau peilden landelijk de vestigingsbehoeften van webwinkeliers. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), dat ophoudt te bestaan, en de Kamer van Koophandel (KvK) gaven de opdracht voor het onderzoek, waarin 350 als webwinkel gestarte bedrijven in kaart zijn gebracht. Van deze bedrijven zette 20 procent al (eens) de stap naar het fysieke winkelkanaal, meestal door een eigen winkel te openen.

Fysieke ambities
Eerder maakten de opstellers al bekend dat een meerderheid van de webwinkeliers producten behalve online ook fysiek aan de man wil brengen; uit het onderzoek kwam naar voren dat meer dan tweederde van de online ondernemers een eigen winkel, shop-in-shop of pop-up store ambieert.

Het eindrapport werd gisteren gepresenteerd op een seminar over de vestigingsvoorkeuren van webwinkels’.