Twinkle | Digital Commerce

'Wij vechten niet op prijs'

2017-11-08
180101

Veel mensen associëren ‘biologisch’ en ‘natuurvoeding’ nog met stoffige winkeltjes en linksige mensen op geitenwollen sokken. Erik Does, directeur van EkoPlaza, ziet zijn biologische supermarkt als onderdeel van een tegenbeweging. Tegen multinationals die de consument vulling aanbieden, in plaats van voeding. Nu ook met webwinkel. En met een groei waar de reguliere supermarkten alleen maar van kunnen dromen. Daar is niets stoffigs aan.
 
Tekst: Marieke Verdonk

Heel veel bezoekers krijgt de webwinkel. Erik Does, directeur van EkoPlaza, kijkt er zelf ook een beetje van op. ‘Enkele duizenden per dag, dat is toch best veel. De conversie is nog beperkt, maar neemt wel langzaam toe.’ De biologische supermarkt gaat met zijn tijd mee. Niet alleen door online te verkopen, maar ook door de winkels stuk voor stuk te moderniseren. ‘We maken gezond eten toegankelijk voor iedereen. Onlangs hebben we een franchisenemer met een winkel in Wassenaar ondersteund door een nieuwe, grote EkoPlaza te realiseren. Een mooie toegankelijke supermarkt, met een uitstraling die al onze vestigingen moeten krijgen. Het bezoek is verdubbeld. Kennelijk was er een grote behoefte aan biologische voeding, maar het moet wel makkelijk toegankelijk zijn. Biologisch eten past in een gezonde levensstijl. We zien ook steeds meer jonge, sportieve mensen in onze winkels.’ Winkels worden vergroot, verplaatst en er komen nieuwe winkels bij. Er zijn nu 65 winkels en volgens Does is er in Nederland ruimte voor honderd Ekoplaza’s.

Respectvol
In 2012 steeg de omzet van EkoPlaza met 8 procent naar 92 miljoen euro. Daarmee groeit de supermarkt drie keer zo hard als de reguliere concurrentie. Does: ‘Dat verschil is in het eerste kwartaal van dit jaar alleen maar groter: de traditionele supermarkten vallen terug, terwijl wij blijven groeien.’ Het geheim van het succes? ‘Wij vechten niet op prijs. We willen het hebben over de juiste prijs. Voor ons is het heel belangrijk dat we respectvol met elkaar omgaan, door de hele keten heen. Grootmachten die een betaaltermijn van tweehonderd dagen afdwingen, dat is niet de kant die wij op willen. Zij hebben geen enkel committent met de producent of leveranciers. Supermachtige inkooporganisaties die per dag beslissen bij wie ze inkopen en leveranciers zonder opgave van reden aan de kant zetten.’ Does vertelt over de reis naar Sicilië die hij met enkele collega’s maakte. Op bezoek bij een producent. ‘We zijn misschien goed voor 3 procent van hun jaaromzet, maar we werden met alle egards ontvangen. Gewoon omdat wij het hele jaar klant van hen zijn. Dat gebeurt bijna niet meer.’ De consument weet te weinig, vindt Does. En hij wil de boodschap wel vertellen, maar hij houdt de content rondom zijn merk toch liever wat luchtiger. ‘Wat dat betreft ben ik blij met televisieprogramma’s als Tegenlicht en de Keuringsdienst van Waarde.’

Content
In de webwinkel van EkoPlaza is geen plaats voor extra content. Daar moet de consument gemakkelijk kunnen vinden wat hij zoekt. ‘De webshop is praktisch, je vindt er wel veel productinformatie en met filters kun je zoeken op bijvoorbeeld glutenvrije producten of allergenen. Hier vind je dus veel meer informatie dan in de winkel. Extra content over biologische voeding en alles daaromheen vind je op onze website, op Facebook en via de campagnes in onze winkels. Op YouTube gaan we een kookkanaal starten. Daarmee bieden we een podium aan onze hoofdmerken.’

De webwinkel van EkoPlaza bevindt zich nog in de testfase, maar in januari bieden alle winkels de mogelijkheid om de online bestelde producten in de winkel op te halen. In de regio’s Amsterdam en Groningen wordt ook aan huis bezorgd. Er zijn geen speciale afhaalbalies ingericht. ‘Bij de ene winkel kun je aan de achterdeur je boodschappen ophalen, bij de ander doe je dat aan de kassa. We zien wel dat veel consumenten de voorkeur geven aan afhalen.’ EkoPlaza, dat voor de ene helft met franchisenemers werkt en voor de andere helft met eigen winkels, ondervond weinig weerstand bij de ondernemers tegen de internetplannen. ‘In eerste instantie vonden ze het prettig dat wij dit oppakten, maar daarna waren er toch enkelen die het als een bedreiging zagen. En we kregen de discussie over de kosten die het afleveren van de boodschappen bij de klant met zich meebrengt. Het is een hele uitdaging, maar we zijn bereid te investeren. Het gaat daarbij om aardige bedragen.’

De omzet uit het online kanaal is binnen de regiobescherming voor de franchisenemer. Voor bestellingen van buiten de regio komt er een nader te bepalen afdracht.

Winkel is corebusiness
Dat de webshop een aanjager van het bezoek aan de winkels blijkt te zijn, is een geruststelling voor de ondernemers die het nieuwe kanaal ondertussen omarmen. De winkel blijft ook corebusiness, bezweert Does. En natuurlijk kijkt hij naar aanbieders van kluisjes als De Buren en andere mogelijkheden om het de consument gemakkelijk te maken zijn boodschappen in huis te krijgen. Does, gedecideerd: ‘We laten ons informeren, maar we kiezen ons eigen pad. De komende jaren zal er een ander businessmodel voor winkel en groothandel ontstaan.’ Hoe dat er uit gaat zien, weet de directeur niet. ‘Ik denk dat niemand weet hoe over vijf jaar de levensmiddelen worden verkocht.’

Het assortiment dat de webwinkel biedt, is nog beperkt. Diepvriesproducten en weegartikelen zijn nog niet online verkrijgbaar. ‘Weegartikelen zijn variabel in gewicht en prijs, daar kun je geen eenheidsprijs aan hangen. Dat is iets waar we nog een oplossing voor moeten vinden. En met diepvriesproducten zit je met het vervoer.’ Alle producten worden in het dc in Veghel gepickt en bij de winkels afgeleverd. Daarvoor heeft Does een orderpicktruck laten ontwikkelen die voor tot dertig klanten tegelijk kan picken. Als de klant de boodschappen bezorgd wil hebben, rijdt de winkelier zelf. ‘Het is nu nog niet zo dat wat je vandaag bestelt, morgen in huis hebt, maar daar willen we wel naartoe. Ik verwacht dat we dat binnen een jaar hebben geregeld. We zijn ons ervan bewust dat er in Amerika aanbieders zijn die binnen vier uur leveren, maar we willen de lat niet te hoog leggen.’ Does heeft geen doelstelling aan de webwinkel gekoppeld. ‘We geloven in een aardig omzetaandeel, ergens tussen de 1 en 10 procent.’

Zorgverzekering
Ondertussen wordt de tegenbeweging steeds sterker. De consumenten die bewuster naar hun voeding kijken. ‘Wij zijn onderdeel van die beweging. Biologisch eten is niet per se duurder. Je kunt bij ons veel producten per stuk kopen en als je je richt op voeding - en niet op de vulling die multinationals aanbieden - dan ben je bij ons zelfs goedkoper uit.’ Dat die beweging verder de maatschappij binnendringt, bewijst de samenwerking die EkoPlaza vanaf volgend jaar aangaat met zorgverzekeraar Avéro Achmea. Does: ‘Uit ons onderzoek samen met de Universiteit van Tilburg onder vierduizend klanten blijkt dat deze mensen significant minder vaak ziek zijn dan anderen. Een gezonde leefstijl heeft nogal wat gevolgen, ook voor de zorgkosten. Dus consumenten die zich verzekeren bij Avéro Achmea krijgen korting bij EkoPlaza en onze klantenpas biedt korting bij de zorgverzekeraar. Het gaat hier dus om preventie van ziekten. Nou, dan zijn we ondertussen toch wel héél ver af van de stoffige winkeltjes.’



Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2013.