Twinkle | Digital Commerce

Staples lanceert gepersonaliseerde site in Nederland

2017-11-09
167101

De Nederlandse site van Staples, één van de grootste online verkopers ter wereld, is opnieuw gelanceerd. ‘De belangrijkste verandering is de personalisatie van de site’, laat het Europese hoofd e-commerce Willem Vos weten aan Twinkle.

Nadat de Spaanse site van Staples al was vernieuwd, werd Staples.nl op 6 december omgezet. Ook de Duitse Staples-site heeft nu tien dagen een nieuw uiterlijk en nieuwe functionaliteiten, laat Vos weten. ‘De overige Europese landen zullen dit jaar nog worden uitgerold.’

Staples’ zusterorganisatie Quill tekende voor de ontwikkeling van de nieuwe site. 'De implementatie was een unieke samenwerking tussen Quill en Staples-teams verspreid over verschillende locaties in Europa', aldus Vos. Hij voegt toe dat enkele onderdelen van de site worden afgedekt met algemeen beschikbare pakketten, zoals Omniture en Endeca.

Site search, herhaalorders en design
De Endeca-implementatie heeft volgens de Nederlander gezorgd voor een grote verbetering van de site search prestaties: ‘Klanten vinden beter wat ze zoeken. Ook is het gemakkelijker geworden om een bestelling te herhalen. En we hebben het design veranderd, waardoor het geheel frisser oogt’, somt hij enkele van de nieuwigheden op. Met de lancering van de site is ook een zogenoemde 'mini-winkelwagen' in gebruik genomen, die inzage biedt in het wagentje zonder een pagina te hoeven verlaten.

Personalisering
Maar de belangrijkste wijziging is volgens Vos de personalisatie van Staples.nl: ‘We kunnen klantgegevens, ordergegevens en webgedrag combineren en met die informatie onze klanten relevante aanbiedingen doen. De processen en de organisatie zijn daarop ingericht. De aankomende maanden zullen we de gepersonaliseerde scenario’s steeds verder uitwerken, om een zo relevant mogelijke beleving voor onze klanten te creëren. Overigens gaat de personalisatie niet alleen over de website, maar ook over de e-mails die we verzenden.’ Voor dat laatste ging Staples in zee met e-mailpartij NCR.

Europese e-commerce strategie
Vos is nu een kleine twee jaar Head of E-commerce EU van kantoorartikelenverkoper Staples, na Amazon de grootste online retailer van de VS. De zelfbenoemde ‘ambassadeur online denken’ ontwikkelt Staples’ e-commerce strategie voor de Europese markt (overview). Een uitgebreid interview met Vos vindt u hier (Twinkle 7-2012).