Webshoppers uit de VS hebben afgelopen vrijdag alleen op vaste computers al voor bijna 1,2 miljard dollar besteed, becijferde comScore. Het was de drukste dag voor Amerikaanse online retailers in 2013. Vandaag, op Cyber Monday, wordt nog meer omzet verwacht.
De online bestedingen op ‘home & work desktop computers’ lagen afgelopen vrijdag 15 procent hoger dan op Black Friday vorig jaar. Afgelopen donderdag, Thanksgiving Day, kwamen de webuitgaven uit op 766 miljoen dollar, 21 procent meer dan op dezelfde feestdag vorig jaar. Aangenomen mag worden dat de totale online bestedingen harder zijn gegroeid door een toename van mobiele aankopen, niet meegenomen in de rapportage van comScore.
Holiday shopping season
In onderstaande tabel is de omzetontwikkeling in het lopende holiday shopping season afgezet tegen die van vorig jaar. Door kalenderwisselingen laten de periodes zich maar moeilijk met elkaar vergelijken; als gekeken wordt naar de maand november lijkt de groei dit jaar mager (3 procent), als gekeken wordt naar de vier weken voorafgaande aan Thanksgiving (dit jaar later dan vorig jaar), dan is de groei juist erg groot (24 procent):
Cyber Monday
Forrester Research sprak eerder de verwachting uit dat Amerikanen dit koopjesseizoen 15 procent meer online zullen besteden dan ze deden in 2012. De drukste dag van het online seizoen, Cyber Monday, is vandaag. Vorig jaar werd op de maandag na Thanksgiving Day voor bijna anderhalf miljard dollar besteed online. Het is de drukste dag in de Amerikaanse webwinkelgeschiedenis tot nu toe.
Sinterklaasaankopenonderzoek
Thuiswinkel.org liet weten dat Nederlandse webwinkeliers in de weken voor Sinterklaas gemiddeld 40 procent meer omzet boeken dan in de andere weken van dit jaar. Binnenkort worden de resultaten geopenbaard van het ‘Sinterklaasaankopenonderzoek’, dat de belangenvereniging uitvoert in samenwerking met Blauw Research en PostNL.
Volgens de Adobe Digital Index groeiden de uitgaven op mobiele devices op Thanksgiving Day en Black Friday met 118 procent. Tablets en smartphones zouden tekenen voor één op de vier online aankopen (24 procent). Meer info vindt u hier.