Twinkle | Digital Commerce

GezondNU bouwt aan grote online gezondheidswinkel

2017-11-08
180101
  • 1:41

GezondNu, een magazine dat wordt uitgegeven door Mix Media, ziet veel brood in het verruimen van zijn e-commerce aanbod. De inkomsten uit de verkoop van gezondheidsproducten moet de teruglopende bladenverkoop (over)compenseren.

Dat schrijft MarketingTribune op basis van uitspraken van uitgever Willem de Kok. In het laatste nummer van GezondNu vertelt hij uitgebreid over uitgeven anno 2013 en de kansen in e-commerce. ‘Voorheen was het (GezondNu, red.) een tijdschrift en deden we andere dingen eromheen. Nu is het online platform key; daaromheen geven wij een tijdschrift uit.’

‘Een van de belangrijkste gezondheidswinkels’
De webshop wordt heel belangrijk, vertelt De Kok in het magazine. ‘Op dit moment verkopen we alleen boeken over gezondheid en wat diverse producten. We bouwen echter aan webshop waarin we veel gezondheidsproducten gaan verkopen. Op korte termijn willen we als één van de belangrijkste gezondheidswinkels van Nederland gaan opereren.’

Nieuwe site en shop
GezondNu gaat onder andere concurreren met online drogisten en met Leef.nl, Sanoma’s one stop shop voor de zorgconsument. Zusterbedrijf Exed bouwt daartoe aan een nieuwe site en een nieuwe webwinkel. ‘De lezer blijft centraal staan’, benadrukt De Kok. 'Uitgeven is het filteren en verrijken van informatie en dat moet zo blijven.’

Gezondheid als markt
Gezondheid is een heel interessante markt voor webshops, weet De Kok. ‘Dat heeft onder meer te maken met de vergrijzing; naarmate mensen ouder worden, wordt gezondheid een urgenter thema. Het is opvallend dat ook jongeren - en niet in de laatste plaats jonge gezinnen - tegenwoordig veel bewuster omgaan met gezondheid en daar ook geld aan willen uitgeven. Dat is voor ons natuurlijk een kansrijke ontwikkeling.’

Rendement van e-commerce
Uitgevers klagen vaak over het rendement van e-commerce, constateert De Kok. Hard werken en veel organiseren tegen flinterdunne verkoopmarges, klinkt het vaak. 'Wij kunnen met onze nieuwe webshop een gezonde marge behalen. Je kunt dingen outsourcen, je hoeft niet alles zelf te doen. Wij zullen zelf maar een kleine voorraad aanhouden en vooral via andere webshops uitleveren.’

Lees ook: Sanoma, RTL, Bright en TMG over e-commerce