Eigenlijk wist ik het al langer, maar toch werd het mij onlangs daadwerkelijk duidelijk dat het best heel link kan zijn (c.q. heel veel geld kan kosten) om een kortingscodeveld op je website te gebruiken.
Voor het geval u nu denkt ‘huh?’, zal ik het even toelichten: het doel van een (generieke) kortingscode is om uw klanten met korting of een ander voordeel te verleiden om bij uw winkel te kopen. Het verspreiden van de code gaat meestal per mail, post of social media. Doordat de code kan worden gedeeld, kan er een (klein) viraal effect ontstaan. Het doel is dus conversieverhoging. Om een kortingscode te kunnen verwerken, moet u op uw site uiteraard ruimte bieden waar uw klant deze code kan invoeren, het ‘kortingscodeveld’. Klinkt op zich goed, nietwaar? Er is alleen een flinke ‘maar’.
Want er zijn natuurlijk ook klanten die via een andere, al dan niet ‘betaalde’ route, uw website bezoeken. Betaalde routes kunnen bijvoorbeeld affiliates, Google of social media zijn. Op het moment dat zij bij het winkelmandje aankomen, zien zij uw kortingscodeveld. Natuurlijk willen zij ook wel korting, dus is de kans groot dat ze gaan googelen om een code te vinden. Zij weten uit ervaring dat dit zomaar 10 procent korting kan opleveren. Dat is mooi meegenomen natuurlijk! Maar op het moment dat de klant gaat googelen, is de kans vrij groot dat zij terechtkomen bij een van de vele kortingscodesites, die ook een affiliate van uw website kunnen zijn. Affiliatemarketing werkt op basis van het plaatsen van cookies. Op het moment dat een affiliate een kopende klant naar uw website brengt, rekent u een percentage van de omzet met de affiliate af. Stel nu dat u een kopende klant heeft geworven via Google AdWords. Dit kost u bijvoorbeeld 80 eurocent aan CPC (cost per click). Vervolgens koopt de klant voor 100 euro. Normaal gesproken zijn uw marketingkosten dan 80 eurocent. Maar stel dat uw klant nog even googelt naar een kortingscode, die hij vindt op een kortingscodesite die tevens een affiliate van u is. De affiliate plaatst vervolgens een cookie op basis van de klik en u betaalt al gauw 8 procent extra aan de affiliate en daarbij geeft u (bijvoorbeeld) ook nog eens 10 procent korting weg. Dan kost deze lead u geen 80 eurocent meer, maar 18,80 euro!
Het ergste in mijn ogen is nog dat de kortingsaffiliate heel vaak helemaal geen korting kan aanbieden aan de klant. De klant moet dan eerst op de link van de affiliate klikken (om het cookie te plaatsen) om er vervolgens achter te komen dat er geen kortingscode beschikbaar is. De klant voelt zich (ook door u) genept én u betaalt de affiliate wel commissie. Daarnaast kunnen uw andere, hardwerkende affiliates zich ook behoorlijk door u genept voelen; zij verzamelen veel content om de lead binnen te halen en op het moment dat de klant wil kopen, waardoor deze hardwerkende affiliate de commissie toebedeeld hoort te krijgen, wordt de commissie weggekaapt door een loze belofte van een kortingsaffiliate. Lekker dan!
Misschien is dit allemaal niet nieuw voor u, toch geef ik u graag mee om nog eens te overwegen of u wel een kortingscode moet gebruiken en of er niet een andere manier is om dit lek te dichten. Natuurlijk willen we allemaal geld verdienen, maar om het nou weg te geven? Eh… nee!
Deze postng verscheen eerder als column in Twinkle 7-2013.
Daarom moet je affilliate marketing ook serieus nemen, en niet denken: 'ik ben aangemeld bij netwerk x, en zij regelen de rest en ik kan achterover zitten.'
Heb jij momenteel geen kortingscodes? Zorg dan ook dat je nergens staat waar de bezoeker eerst moet klikken, om vervolgens een kortingscode te zien die niet meer werkt.
Stuur jij een e-mail naar je vaste klanten met een generieke kortingscode, maar wil je dat deze niet bij kortingscodesites terecht komen? Stuur de kortingscodesites of je netwerk een mailtje, en het wordt geregeld. Luistert de publisher niet, dan gooi je die eruit, maar mijn ervaring is dat het allemaal hele redelijke personen zijn.
Overigens klopt het sommetje van Adwords niet. De betreffende bezoeker kost je misschien 0,80, maar om bij die betreffende bezoeker te komen heb je ook al een aantal bezoekers binnengekregen die niet converteerden, dat hoort ook bij je marketingkosten. Uitgaande van een CR van 2% kom je dus niet uit op totaal 18,80, maar op 58,-! Overigens geloof ik niet dat er veel bedrijven zijn die 80 cent per klik betalen voor producten met een waarde van 100,-.
Ik vind het erg simpel om kortingscodesites op deze manier af te schilderen als commissiekapers. Zo zwart/ wit is het allemaal niet.
Je kan in je algemene affiliate voorwaarden opnemen dat de affiliate geen bezoekers mag doorsturen naar de website op basis van een valse belofte voor een kortingscode. Indien dat wel blijkt te gebeuren zal de door die affiliate gegenereerde omzet ongeldig verklaard worden en niet uitbetaald worden.
Verder heb ik altijd het plan gehad om affiliates mogelijk te maken hun commissie te delen met hun bezoekers. Krijgen affiliates dus 10% korting kunnen ze daarvan 3 5 of 7% doorgeven aan hun bezoekers. Ze maken dan zelf een kortingscode in het systeem aan en de bezoeker van die affiliate krijgt de korting en de affiliate krijgt de overblijvende commissie.
Zo kunnen affiliates en dus kortingscode sites daadwerkelijk korting aanbieden aan hun ebzoekers en er toch nog mee verdienen. Je genereerd daarmee dus weer een eerlijk speelveld.
Ik vind het een duidelijk verhaal van Claudia en ze heeft absoluut een punt. Claudia belicht deze problematiek vanuit het punt van de merchant. Ik zelf ben een (kleine) publisher en ondervind ook nadelen van dit soort kortingscodesites. Ik lever kwalitatieve leads maar ik zie er te weinig voor terug.
Simpelweg komt dit door het LCC principe. (last cookie count) Er is namelijk geen sprake van een eerlijke waardetoekenning. Kortingscode websites leveren vaak de laatste click, waardoor ze op basis van LCC overgewaardeerd worden. Echter de websites die daadwerkelijk de aankoop initiëren krijgen daar dan geen erkenning voor, omdat ze niet de laatste click leveren.
Als alternatief voor de last cookie counts wordt daarom sinds enkele jaren gepleit voor een systeem dat een verdeelsleutel vormt voor de commissie aan diverse publishers. Dit wordt conversie attributie genoemd. Helaas wordt hier nog veel te veel over gepraat en actie blijft uit. Vanuit de Affiliatepartijen is er ook (te) weinig urgentie om dit echt goed op te pakken. Zij pakken toch wel hun commissie.....
Voor de merchant en de publisher is dit wel absoluut een noodzaak. Zodra zo'n eerlijke verdeelsleutel er komt weet een merchant veel beter wie echt waarde creëert. Publishers en merchants kunnen elkaar dan veel beter helpen.
Er zijn genoeg zaken waar publisher en merchants gezamelijk echte waarde mee kunnen creëren. Ik ben zelf van mening dat kortingssites geen grote waarde creëren (zorgen ze voor extra klanten...not)....het is eerder parasiteren op de inspanning van een ander. Dankzij een technisch trucje hebben zij nu nog een leuke business.... ik ben benieuwd hoe dat gaat als de verdeelsleutel anders wordt of dat Google hun parasiterende business gaat bestraffen..