Twinkle | Digital Commerce

Primark start online verkoop via Asos

2017-11-08
180101
  • 1:41

Het Britse Primark heeft een samenwerking gesloten met online pure player Asos om online zijn kleding te verkopen. Het wordt de eerste keer dat de keten zich daadwerkelijk in e-commerce begeeft.

Asos gaat op zijn website een kleine collectie van twintig kledingstukken voor dames van Primark verkopen. De prijs van de artikelen varieert van 6 pond voor een T-shirt tot 22 pond voor een jas. ‘We willen met deze items een proef starten naar online verkoop’, zegt een woordvoerder van Primark tegen persbureau Reuters. ‘De proef zal het bedrijf verder inzicht geven in online sales.’

Voordeel
Verdere details over de deal tussen de retailers zijn niet naar buiten gebracht, maar Tarlok Teji, retailanaylist aan de Manchester Business School, verwacht dat beide bedrijven voordeel zullen halen uit de samenwerking. ‘Asos krijgt waarschijnlijk meer traffic dankzij de toevoeging van Primark’s kleding aan het assortiment en Primark heeft een plek om zijn klanten ook digitaal te kunnen bedienen.’

Focus op fysieke winkels
Primark heeft momenteel 257 fysieke winkels in acht landen. In Nederland is de keten aanwezig in Hoofddorp, Rotterdam, Almere en Zaandam. Deze herfst wordt daar een shop in Zoetermeer aan toegevoegd, eind 2013 wordt er een winkel in Eindhoven geopend. Primark leek in 2011 al een stap richting e-commerce te zetten, toen het bedrijf een tender uitschreef voor een bureau dat de keten zou moeten begeleiden bij online verkoop. Primark liet echter toen al snel weten geen plannen te hebben voor online sales.

Ondanks de huidige interesse in e-commerce zegt Primark de focus te willen blijven leggen op de opening van nieuwe fysieke winkels. Zo wil de retailer zijn entree gaan maken in Frankrijk met shops in Marseille en Dijon, meldt The Guardian.

Europese Cross-Border Award
Asos won gisteravond de gouden Europese Cross-Border Award voor het bedrijf dat excelleert in online verkoop over de grens. De Britse online modeverkoper wist zijn omzetgroei door te trekken dankzij de opening van internationale landensites en/of de adoptie van lokale standaarden. Sinds afgelopen november kunnen Nederlandse shoppers bijvoorbeeld betalen met iDeal.