Twinkle | Digital Commerce

Groupon biedt analysetool voor winkeliers

2017-05-27
180101
  • 1:03

De internationale online koopjesgigant Groupon stelt een gratis toepassing beschikbaar waarmee winkeliers de verkoopcijfers van hun producten op verschillende manieren kunnen evalueren. Dat melden diverse Amerikaanse media.

Het Merchant Impact Report biedt de winkelier onder andere de mogelijkheid om het totaal aantal Groupon-leden dat de aanbieding van de eigen shop heeft ontvangen in te zien. Daarbij wordt ook aangegeven hoeveel van deze personen van de aanbieding gebruik hebben gemaakt, uiteengezet in leeftijd, sexe en plaats.

Profit calculator
Naast deze klantcijfers geeft de analysetool een overzicht van de kosten en opbrengsten van een advertentie op Groupon. De zogenoemde profit calculator toont de omzet die behaald is aan de hand van de advertentie en de kosten die gemaakt zijn om te adverteren (inclusief de afhandeling van retouren).

Lokale winkels
Groupon besloot de toepassing te ontwikkelen naar aanleiding van diverse verzoeken van adverteerders. ‘Voorheen konden alleen grote bedrijven de verkoopcijfers via Groupon inzien. Met de nieuwe toepassing bieden we deze analyses ook aan lokale winkeliers’, vertelt Amit Koren van Groupon aan nieuwswebsite Business Wire.

De toepassing is momenteel enkel beschikbaar voor zakelijke Groupon-gebruikers in de Verenigde Staten en Canada. Wanneer het ook op het Nederlandse platform gebruikt kan worden is onbekend.