Zalando boekt dit jaar ongeveer 200 miljoen euro omzet in Nederland, aldus COO David Schröder recent bij de presentatie van het eerste eigen Zalando-magazijn in Erfuhrt. Daarmee komt een notering van de top 3 van de Twinkle100 in beeld.
Met een omzet van 60 miljoen euro bezet Zalando de 18e plaats in de Twinkle100, waarin de grootste online retailers van Nederland zijn gerangschikt op consumentenomzet in 2011. Afgaande op de woorden van Schröder, opgetekend door Logistiek.nl, zou Zalando zijn Nederlandse omzet dus in één jaar ruim verdriedubbelen.
Ruimte op het podium
De top 3 van de laatste Twinkle100 bestaat uit RFS Holland Holding (469 miljoen euro met o.a. Wehkamp.nl), Bol.com (358 miljoen euro) en Ahold (200 miljoen euro). KPN (130 miljoen euro) en de BAS Group (110 miljoen euro) volgen op de 4e en 5e plaats. Omdat Bol.com ook onderdeel is geworden van Ahold, ontstaat ruimte op het podium voor Zalando.
Topverkopers
Als de prognose van Schröder uitkomt, boekt Zalando dit jaar ongeveer net zo veel inkomsten in Nederland als het bedrijf vorig jaar deed op zijn thuismarkt; op een jaarlijkse lijst met online topverkopers in Duitsland van het EHI Retail Institute en Statista bezet Zalando de 20e plaats, met een omzet van 195,3 miljoen euro in 2011.
Marktleider
De Nederlandse honger van Zalando is voorlopig niet gestild, aldus Schröder op Logistiek.nl: 'Ons streven is dat we serieus met Wehkamp de strijd willen aangaan voor het marktleiderschap in Nederland.'
Ik begrijp het succes van Zalando wel ondanks dat ze veel concurrentie hebben. Zalando is overzichtelijk en maakt ontzettend veel reclame, bijvoorbeeld op Facebook.
Erg knap om in zo'n korte tijd zo te groeien. Zo zie je maar weer dat de 'irritante' reclames zijn werk wel doen. Iedereen heeft het erover (Loden Leeuw), en dat is toch het doel van reclame.
Raymond. Irritante reclames klopt, maar heb je die laatste ook al gezien? Dat de kerstman en de Zalando - bezorger strijden om de schoorsteen? Ik vind hem echt geweldig. Vooral dat detail met dat chocolade-bezorgertje. Ik vind het geweldig bedacht:)
Ik denk dat Zalando de omschrijving schoenenwinkel wel enigszins ontgroeid is. Geweldig om te zien hoe goed hun media campagne werkt!