De meeste marketeers onder ons zijn nog druk bezig om Facebook en Twitter effectief in te zetten. Maar naast Facebook en Twitter dient de volgende social mediatrend zich al weer aan: Pinterest! Pinterest groeit. En hard ook.
Het foto’s plaatsen op je prikbord is binnen twee jaar tijd uitgegroeid tot een netwerk van meer dan 20 miljoen gebruikers. In Nederland zijn ook steeds meer zakelijke voorbeelden te vinden, vooral op het gebied van fashion. Er zijn nog opvallend weinig leuke pinboards uit de reis- en vrijetijdsbranche. Op zich vreemd, want Pinterest gaat over beleving. Het gaat erom dat je met je pinboard een goede sfeer rondom een thema of merk creëert.
Claim je merk
Veel bedrijven stoeien met wat ze moeten doen met dit soort nieuwe media. Doordat ze vaak nog geen concreet beeld hebben, laten ze het nog even in de ijskast staan. 'Pakken we later wel een keer op', hoor je vaak. In de ijskast betekent vaak ook dat ze echt niets doen, ook niet hun merk claimen op dit soort netwerken. En ja, dan is het wachten totdat een particulier of een concurrent met je merk aan de haal gaat. Wat te denken van: Pinterest.com/sunweb , Pinterest.com/landal, Pinterest.com/thomascook of Pinterest.com/ryanair ...
Wees realistisch
Pinterest zit nog in de pioniersfase. Verwacht nou niet direct dat je veel bezoekers of boekers uit Pinterest.com krijgt. Bij Pinterest gaat het vooral om beleving. Een gevoel dat je als merk zou willen uitstralen. Het kan je merk online versterken. Je laat zien dat je voorop loopt, meedoet met dit soort nieuwe ontwikkelingen. Het hoeft ook niet zoveel tijd te kosten, als je vooraf maar goed nadenkt hoe je de boards op je profiel wil gaan inrichten. Eerst denken, dan doen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik nog weinig inspirerende voorbeelden tegen van de grotere merken uit de reisbranche. Er waren er wel een paar, zoals Pinterest.com/klm, Pinterest.com/visitholland, en Pinterest.com/oadreizen.
Hoeveel leden heeft Pinterest in Nederland?
Wat is de toegevoegde waarde t.o.v. facebook?
En google + dan? Moeten reispartijen dan zomaar blindelings met elk nieuw ding meelopen zonder te weten of hier toekomst in zit?
Naar mijn idee hoeven reispartijen niet te pionieren met nieuwe social media platformen als Pinterest. Ze kunnen beter zorgen dat ze top of mind zijn bij de doelgroep en een positieve affectie creeren d.m.v. "gevestigde" platformen als facebook en twitter.
Kan mij ten delen aansluiten bij Johan, we zullen ons moeten afvragen wat de toegevoegd waarde is van het betreffende social media platform voor de betreffende branche, in dit geval de reisbranche.
Pinterest vind ik juist 1 van de social media wat zich uitermate goed leent voor de reisbranche. 'Foto's en afbeeldingen spreken de consument immers tot de verbeelding en verkopen (naar mijn inschatting) veel gemakkerlijk een reis.
Gechargeerd gezegd is de online reisbranche verzadigd en deze blinkt niet uit in verniewing. Er zijn vandaag de dag talloze reisverzamelsites puur geënt op een breed en diep aanbod vaak gedreven door datum, beschikbaarhheid en met name prijs. Het zoeken naar reizen staat dus boven de bestemming in hiëarchie, hoewel de bestemming juist vaak de doorslaggevende factor is voor de consument, daar begint immers de vraag. De behoefte om naar een bepaalde bestemming af te reizen. Een leuk voorbeeld wat op dat "gat in de markt" is ingesprongen is wereldradar.nl, hoewel deze nog wel veel meer met beeldmateriaal zou kunnen doen, zo ook met Pinterest.
Wat dat betreft spreken beelden bij het aanbieden van reizen veel meer, aardige voorbeeld zijn jetsetter.com en voyage-privé.com (van Ventee Privé). Maar er zijn er nog meer zoals i-escape.com, welcomebeyond.com, sawdays.co.uk, globorati.com en ga zo maar door.
Reissites, lenen zich juist goed om zeer veel met beeldmateriaal en foto's e en dus ook Pinterest (moodboards) te werken. Denk aan berglandschappen van de Alpen of Rocky mountains bij het verkopen van online wintersportvakanties.