Twinkle | Digital Commerce

DekaMarkt investeert in DekaDrives voor boodschappen

2017-11-11
18090
  • 1:23

DekaMarkt breidt het aantal DekaDrives dit jaar nog uit van 1 tot 7 à 8. Bij even zoveel supermarkten worden parkeerplaatsen vrijgehouden voor mensen die online bestelde boodschappen komen oppikken. Ze kunnen kratjes ophalen bij een speciale balie.

DekaMarkt opende ruim een jaar geleden zijn eerste DekaDrive, in Wormerveer. Bij het afhaalconcept hoort een speciale website: Dekadrive.nl. Het aanbod beslaat nagenoeg het complete supermarktassortiment van DekaMarkt. De prijzen op de site liggen op hetzelfde niveau als in de winkel. Wie online bestelt kan zijn producten vanaf vijf uur daarna ophalen. Bovenop de boodschappen moet de klant variabele verzamelkosten en statiegeld (5 euro per krat) betalen.

Niet alle winkels geschikt
Vorig jaar liet marketingmanager Aldo Breed aan Twinkle weten dat niet alle DekaMarkt-filialen geschikt zijn voor uitbreiding met een DekaDrive: ‘In de winkel moet ruimte zijn om producten te verzamelen en buiten de winkel moet ruimte zijn om de auto makkelijk kwijt te kunnen.’ Volgens Distrifood zullen er eind dit jaar 7 of 8 DekaDrives zijn in Nederland.

Drive throughs
DekaMarkt is de enige Nederlandse supermarktketen met een afhaalconcept in deze vorm. In het buitenland zijn autogebaseerde oplossingen voor online boodschappen vaker gezien, maar daarbij gaat het meestal om drive troughs à la de McDrive van McdDonald's: de klant hoeft de auto niet uit om met boodschappen verder te kunnen rijden.

Online foodmarkt
In het laatste nummer van Twinkle schreef Nando van Essen over de logistieke omslag in de online foodmarkt. Orderpicking van online bestelde orders zal volgens hem verschuiven van fysieke winkels naar 'fulfilmentfabrieken'. Zijn artikel vindt u hier.