Twinkle | Digital Commerce

DekaMarkt: ophaalservice en bezorgservice voor boodschappen

2017-11-11
180101
  • 1:30

DekaMarkt, een keten met 86 supermarkten in ons land, is een ophaalservice gestart voor dagelijkse boodschappen: DekaDrive. In een beschermde omgeving doet de supermarktketen ook ervaring op met bezorging aan huis.

De eerste DekaDrive werd eerder deze maand geopend bij een verbouwd filiaal van DekaMarkt in Wormerveer. Op het parkeerterrein zijn drie plekken gereserveerd voor mensen die hun online bestelde boodschappen komen oppikken. Bij een speciale balie betalen ze bovenop de boodschappen 4,50 euro aan ‘verzamelkosten’ en statiegeld (5 euro per krat).

Finetunen
Volgens marketingmanager Aldo Breed is het te vroeg om te kunnen zeggen of DekaDrive aanslaat: ‘Technisch loopt het goed en de orders komen prima binnen. Maar we zijn net gestart en willen nog gaan finetunen op basis van klantervaringen. Vervolgens gaan we kijken hoe en voor welke doelgroep we dit concept met name verder gaan aanprijzen.’

Na vijf uur ophalen
Het aanbod op Dekadrive.nl bestaat uit nagenoeg het complete supermarktassortiment van DekaMarkt. De prijzen op de nieuwe site liggen op hetzelfde niveau als in de winkel. Wie online bestelt kan zijn producten vanaf vijf uur daarna ophalen.



Meer supermarkten
Op termijn moeten meer winkels van DekaMarkt aanhaken op Dekadrive.nl, vertelt Breed: ‘Maar niet alle winkels zijn er geschikt voor. In de winkel moet ruimte zijn om producten te verzamelen en buiten de winkel moet ruimte zijn om de auto makkelijk kwijt te kunnen.’

Bestelservice
DekaMarkt, dat alleen eigen winkels heeft, doet momenteel ook ervaring op met een bestelservice. Breed: ’Dekabestelservice.nl, qua functionaliteit een voorloper van Dekadrive.nl, is nu alleen nog beschikbaar voor een besloten klantengroep in Heerhugowaard. Dat is een ander project en logistiek gezien een lastiger tak van sport. Duidelijk is dat we echt geloven in de combinatie van offline en online, ook in onze branche.’