Twinkle | Digital Commerce

Brits rapport maakt bezorgtrends inzichtelijk

2017-11-11
313247
  • 2:10

Webwinkeliers in de UK bieden steeds meer flexibiliteit in de bezorging van orders. Webshoppers hebben meer keus gekregen in het tijdstip van aflevering en ze worden beter geïnformeerd over de status van hun zending. Free shipping en updates per sms winnen terrein.

Dat blijkt uit het Online Retail Delivery Report 2012, dat voor de zevende keer is gepubliceerd. Voor het rapport werden testbestellingen gedaan bij meer dan 250 Britse webwinkels, waarbij Micros Systems de logistieke prestaties op 40 punten onderzocht.

Hieronder vindt u de samenvattingen uit het rapport op deelgebieden.

Bezorgtijden
Uit het onderzoek van Micros blijkt dat driekwart van de webwinkeliers enige keus biedt in wanneer een pakket wordt bezorgd. Steeds vaker is bezorging op de dag na bestelling mogelijk (61 procent), of zelfs nog op dezelfde dag (5 procent). Ongeveer één op de vijf webwinkeliers biedt de mogelijkheid een specifieke bezorgdag te kiezen.



Bezorgkosten
Free shipping was in peilmaand december standaard bij 19 procent van de webwinkels uit het onderzoek. Gemiddeld bedroegen de verzendkosten 3,27 pond, terwijl het tarief van 3,99 pond het vaakst voorkwam voor webshoppers uit eigen land. Next day delivery kostte gemiddeld zo’n 5 pond, voor de verzending van pakjes naar continentaal Europa werd doorgaans tussen de 7 en 8 pond in rekening gebracht.



Bezorginformatie
Niet minder dan 89 procent van de webwinkeliers uit het onderzoek biedt shoppers de mogelijkheid om hun order te volgen, tegenover 77 procent eind 2010. Steeds vaker maken ze gebruik van sms om klanten op de hoogte te stellen van de aflevering: 12 procent doet dat, versus 4 procent een jaar geleden. Van de grotere online retailers heeft ruim een kwart de sms als contactmiddel geadopteerd.



Bezorgflexibiliteit
Van de onderzochte webwinkeliers verzond 38 procent alleen naar Britse shoppers. 11 procent bood de optie om producten uit één order op verschillende adressen te laten bezorgen, terwijl 2 procent alleen kon bezorgen op het factuuradres. Een jaar eerder was dat overigens nog 4 procent. Opvallend is dat bijna een kwart van de webwinkels (23 procent) de optie biedt producten als cadeau te verpakken.



Bezorgprestaties
Twee van de vijf orders werden binnen twee werkdagen bezorgd. Kleinere webwinkeliers kregen dat vaker voor elkaar dan grote. Acht van de tien webwinkels die een tijdvak voor bezorging communiceerden, leverden orders ook binnen dat tijdvak af.




Rapport opvragen
U kunt het gratis Online Retail Delivery Report 2012 hier opvragen.

Op de website van Twinkle heeft u eerder kunnen lezen over de Online Retail Delivery Reports van 2010 en 2011.