Twinkle | Digital Commerce

offline-consumentengedrag-analyseren

2017-11-08
638310

Niet alleen leren online retailers van traditionele offline retailers, het werkt ook andersom.
Zo zijn webwinkeliers in de gelukkige omstandigheid dat zij heerlijk nachten lang klikpatronen en afhaakpunten op hun webshop kunnen analyseren. Eventueel kan er zelfs eyetracking onderzoek plaatsvinden om te zien waar webshopbezoekers naar kijken. En op basis van al die gegevens kunnen webwinkeliers conclusies trekken en hun shop optimaliseren.

Offline retailers moeten daar jaloers op zijn geweest. Maar nu kunnen zij ook het fysieke gedrag voor het schap goed meten. De trendwatching site Springwise schrijft over Shopperception. Een zo op het eerste gezicht heerlijk systeem waarmee je het consumentengedrag voor de schappen kunt analyseren. Ze noemen het zelf 'real world Google Analytics'. Shopperception gebruikt de Kinect sensoren die ontwikkeld zijn voor Microsoft's spelletjesapparaat Xbox.

Duurder, minder secuur
Tot nu toe gebeurde onderzoek naar consumentengedrag voor de schappen wel, maar meestal door menselijke waarnemers die niet alleen duurder maar ook minder secuur zijn. Met deze nieuwe toepassing kunnen retailers continu monitoren hoe klanten reageren op de producten op de schappen. En dat allemaal zonder dat het de consument stoort tijdens het boodschappen doen!

Zo kun je bijvoorbeeld meten hoe lang de consument er over doet, welke producten men aanraakt, welke producten terug worden gezet en uiteindelijk ook welke producten worden gekocht.

Heatmaps
Klinkt bekend? Natuurlijk, net zoals je verbeterpunten voor webshops met A/B testing probeert te achterhalen, kun je dat hiermee ook in de stenen winkel doen. Je kunt bijvoorbeeld verschillende schapindelingen of point-of-sale artikelen testen. Net zoals bij webanalytics, worden er ook hier heatmaps gegenereerd zodat je makkelijk kunt zien waar mensen in geïnteresseerd zijn.
 
Video
Weten hoe het werkt? Deze video geeft de mogelijkheden mooi weer: